Gemt

Generationsskifte kræver forudsigelighed, retssikkerhed og likviditet

03. december 2021

Danmarks tusindvis af familieejede virksomheder fortjener bedre rammevilkår, hvis de også i fremtiden skal skabe vækst og lokale arbejdspladser. En forudsætning for fortsat lokal forankring er forudsigelighed, retssikkerhed og ikke mindst betalelighed, når det kommer til generationsskiftebeskatningen.

Siden den 5. februar 2015 har Danmarks mange tusinde familieejede virksomheder været i en urimelig retstilstand præget af uforudsigelighed. Det er på tide, at Folketinget kommer på banen. For at forstå, hvor stort et problem dette er, skal man se det nuværende system i forhold til systemet op til 2015.

Op til 2015 havde Danmark en velfungerende skematisk praksis for værdiansættelse af unoterede virksomheder. Værdiansættelsen fulgte den såkaldte formueskattekurs når man beregnede beskatningsgrundlaget for generationsskifteskatten. Den største fordel ved dette system var, at det i årtier sikret forudsigelighed og retssikkerhed for de familieejede virksomheder som ønskede at foretage generationsskifte, og lade virksomhedens drift fortsætte i familiens ejerskab.

Desværre besluttede SR-regeringen i 2015 at droppe den mangeårige velfungerende praksis og erstatte den med to vejledende cirkulærer, og vide beføjelser for skattemyndighederne, til at foretage individuelle skøn af virksomhedernes teoretiske handelsværdi.

Opgaven har vist sig praktisk talt umulig for myndighederne, hvilket har medført enorm usikkerhed for de virksomheder som planlægger generationsskifte og ikke mindst resulteret i en markant højere beskatning til skade for lokale investeringer, vækst og arbejdspladser.

Skematisk værdisætning er at foretrække
Helt grundlæggende er det en debat om, hvorvidt at usikkerheden ved at skønne en virksomheds værdi baseret på antagelser om dens fremtidig indtjening er mindre end usikkerheden ved at skønne værdien baseret på faktiske historiske resultater.

”Hverken en værdi baseret på historiske resultater eller forventninger om fremtidig indtjening vil kunne give et 100 pct. rigtigt resultat, kun et salg til en ekstern tredjepart kan gøre det. Skattestyrelsens bedste bud ved frit skøn sikrer derfor ikke virksomhedernes retssikkerhed, forudsigelighed om fremtiden eller et overblik over den skattemæssige omkostning,” udtaler Dansk Erhvervs konsulent for familieejede virksomheder, Carl Andersen.

I slipstrømmen på ekspertgruppens rapport om værdisætning ved generationsskifte meldte Dansk Erhverv hurtigt ud, at anbefalingerne var ubrugelige for dansk erhvervsliv, og at de havde ramt flere kilometer fra skiven. Derfor må Folketingets ansvarlige partier nu komme på banen. I Dansk Erhvervs dialog med repræsentanter fra de familieejede virksomheder ses et klart ønske om en langsigtet løsning hen over midten i dansk politik. En løsning med det afgørende fokus at genindføre helt basal forudsigelighed og retssikkerhed når det kommer til beregningen - samt at sikre, at virksomheden ikke årelader virksomhedens kapital, når det kommer til betalingen - af generationsskifteskatten.

”Dansk Erhverv fortsætter den tætte dialog med de familieejede virksomheder og med det politiske niveau for at sikre de bedst mulige rammevilkår for at drive familiejet virksomhed i Danmark,” siger Carl Andersen.

For yderligere oplysninger kontakt Carl Andersen, politisk konsulent for familieejede virksomheder i Dansk Erhverv på telefon 40 64 92 09 eller på mail can@danskerhverv.dk

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Jacob Ravn

Advokat, souschef PA og Skattepolitisk chef
Medarbejderprofil