Gemt

Black Week buldrer af sted – ny onlinerekord på vej?

24. november 2021

Salget i begyndelsen af Black Week 2021 er på samme niveau som den rekordstore Black Week 2020, lyder det fra flere butikker midtvejs i den sorte uge. MobilePay meddeler, at antallet af transaktioner er markant højere end samme periode sidste år.   

Black Week er godt i gang, og forbrugerne holder tilsyneladende deres ord om at shoppe løs. Det viser de første tilbagemeldinger her godt halvvejs i Black Week.   

Inden Black Week ramte Danmark, var det Dansk Erhvervs forventning, at ugen ville slå sidste år. Efter tilbagemeldingerne er det stadig forventningen, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

”Langt de fleste butikker forklarer, at de holder niveauet og lidt til i forhold til sidste år. Det er imponerende, for Black Week 2020 var ganske særlig. Jeg forventer, at det vil holde ugen ud, og vi ved også, at en del butikker har ekstra tilbud, som de holder indtil selve Black Friday, så jeg tror på, at vi kan slå sidste års omsætning.” 

Én af de butikker, der har fået en god start på ugen, er rito.dk.

"Det går rigtig stærkt hos os lige pt, og vi har stor succes med de tiltag vi i år har gjort. I en branche, hvor Corona sidste år virkelig har fremmet væksten, er det utroligt, at vi kan blive ved med at presse barren. Vi er godt 20% på foran Black Week sidste år, og vi formår samtidig at øge den gennemsnitlige ordreværdi pr. kunde sammenlignet med sidste år," siger Christian Skov Astrup, som er marketingansvarlig i rito.dk.

MobilePay har vokseværk 

MobilePay har haft voldsom vækst de sidste år under Black Week, og det er også tilfældet i år. Mandag var der 67% vækst, og de danske forbrugerne swipede for 197 mio. kr. mod 118 mio. i 2020. Tirsdag landede på 61% vækst og omsætning på i alt 202 mio. kr. mod 125 mio. kr. i 2020. Gennemsnitskøb på 611-630 kr. per dag. 

”Black Week er startet i højeste gear. Søndag, mandag og tirsdag lå MobilePay Online mere end 60% over de samme dage sidste år, som også dengang slog rekord. Fortsætter tendensen, vil danskerne i Black Week gennemføre op mod tre millioner transaktioner og handle for omkring 1,8 mia. kr. med MobilePay Online. Der er lagt op til, at det bliver den største danske e-handelsuge nogensinde,” siger Claus Bunkenborg, direktør for MobilePay. 

Grafik fra MobilePay - viser udvikligen fra mandag til onsdag sammenlignet med 2020

Markant hop i omsætningen mandag 

Hos DanDomain, der hoster over 6000 netbutikker, er meldingen også, at ugen er startet godt.   

”Alene fra søndag til mandag steg omsætningen i butikkerne med 65%, så vi ligger nu på samme niveau som sidste års Black Week. Min forventning er, at selve Black Friday kommer til at lægge 400-600% over salget på en normal dag,” forklarer CSO Anders Eiler. 

Også hos Nets er der fremgang at spore, forklarer Head of Sales Henriette Dunkjær Andersen.

”Forudsigelserne om, at Black Friday i høj grad er blevet til Black Week ser ud til at holde stik. Indtil videre kan vi se en stigning i nethandlen i forhold til sidste år, der begynde højt allerede i weekenden, og siden er aftaget lidt i forventning om de stærke tilbud på selve Black Friday. Sidst på tirsdagen ligger salget samlet set 7 procent over sidste års rekord."

Omni-channel giver fordel hos BabySam og Imerco

I Babysam er der også godt gang i salget i år. Og modsat sidste år, så kommer der også rigtig mange kunder i de fysiske butikker, forklarer adm. direktør Kenneth Nørgaard. 

”Vi har fået en flyvende start på Black Week, hvor de første 5 dage viser en markant fremgang på hele 39% mod sidste år. Modsat sidste år, hvor vi så en meget stærk performance i vores e-commerce, har vi de første dage set, at det er butikkerne, der driver en markant andel af væksten. Det er især vores Klik og Hent service, der kombineret med samling af barnevognen eller montering af autostolen er efterspurgt af vores kunder. Væksten drives af en 14% stigning på gennemsnitskøbet og 22% flere kunder end sidste år. Vi ser frem mod en stærk afslutning på Black Friday og holder trykket på kampagnen, men forventer at kunderne er hurtigere ude i år og at vi derfor vil se en lidt lavere vækst ud af kampagnen når den slutter søndag aften, men forventer stadig en markant samlet vækst.”  

Nogenlunde samme melding kommer fra Frederik Brønnum, adm. direktør i Imerco. 

”Vores Black Week startede mandag, og det har været en rigtig god start, både på nettet og i de fysiske butikker. Så jeg er meget tilfreds, men det er tidligt i forløbet, så jeg vil ikke sætte tal på endnu.” 

Power satser på live-shopping 

Hos Power forklarer adm. direktør Jesper Boysen, at ugen er startet ganske godt og – bortset fra salget af tv’er – ligger på niveau med sidste år, der ifølge direktøren var ”fuldstændig hæsblæsende.”  

Selvom der i år ifølge direktøren skal kæmpes lidt mere for det, og priserne skal være endnu skarpere for at få forbrugerne med, så forventer han, at ugen samlet set bliver større end sidste år.  

”Torsdag aften kl. 20 går vi i luften med et kæmpe live-shopping event, hvor vi virkelig giver den gas. Jeg forventer, at vi igennem de fire timer får mere end 100.000 seere igennem – det kommer til at stikke af og vil virkelig løfte ugens salg mod en ny rekord.” 

Live-shopping er ifølge Jesper Boysen det tredje ben, som supplerer den fysiske handel og e-handlen i år, og Power har hele 200 medarbejdere klar til at chatte med forbrugerne under det store event. 

Dansk Erhverv følger ugen tæt. Har du lyst til at bidrage med tal og citater, så send en mail til Søren på swp@danskerhverv.dk  

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent