Gemt

Dansk Erhverv: Forbrugerne vil shoppe løs til Black Friday – især på nettet

17. november 2021

Forbrugerne vil kickstarte julehandlen, når det amerikanske udsalgsfænomen, Black Friday, rammer Danmark fredag d. 26. november. Det vil give travlhed i detailhandlen, hvor især netbutikkerne kan se frem til at lange rekordmange varer over disken, viser nye tal fra Dansk Erhverv.  

Black Friday løber officielt først af stablen fredag d. 26. november, men allerede fra den kommende weekend kan de danske forbrugere glæde sig over gode tilbud i de mange danske butikker, som udvider Black Friday til Black Week. 

Og det vil forbrugerne udnytte; Dansk Erhvervs tal viser, at godt hver fjerde forbruger forventer at handle i forbindelse med Black Friday. Ser vi udelukkende på de forbrugere, der ofte handler online, er det det godt 4 ud af 10, som forventer at putte varer i de digitale kurve. 

”Der er virkelig sket noget de sidste år, og Black Friday – eller Black Week som det reelt er nu – er blevet et etableret fænomen, som stort set alle danskere kender, og som rigtig mange vil deltage i,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.  

Dansk Erhverv forventer, at den enkelte forbruger vil bruge en smule færre penge i gennemsnit sammenlignet med sidste år. Her blev forbruget nemlig hjulpet godt på vej af, at danskerne fik udbetalt knap 50 mia. kr. i feriepenge i oktober-november, hvilket havde en indvirkning på købekraften.  

”Faldet er dog kun fra 3150 kr. til 3102. kr. så det er ikke markant. Samtidig forventer flere at handle end sidste år, så der er god grund til at forvente, at butikkerne får travlt,” siger Niels Ralund. 

 

Kickstarter julehandlen 

Forbrugerne vil igen i år bruge den store udsalgsperiode til at sikre sig julegaver i god tid og til en god pris. 3 ud af 4 forbrugere, som vil handle, regner med, at en del af købene vil være julegaver. Det viser sig også ved, at en stor del af købene vil være typiske gaver som tøj, sko og elektronik. Det tager også brodden af kritikken af Black Friday som en klimabelastende forbrugsfest, hvor forbrugerne køber en masse varer, de ikke mangler, pointerer Niels Ralund.  

”En stor del af forbrugerne planlægger deres indkøb efter Black Friday og udskyder køb. Derfor daler salget i ugerne op til Black Friday, hvor det så stiger voldsomt. Det tyder altså på, at der ikke er tale om et overforbrug, men mere en koncentration af køb.”

 

Godt nyt for danske (net)butikker  

Sidste års Black Friday var påvirket af corona-restriktioner, som fik mange forbrugere til at søge mod netbutikkerne. Den tendens ser ud til at fortsætte trods genåbningen. Knap hver anden dansker (52 pct.) forventer at shoppe i fysiske butikker på årets Black Friday. Det er ca. samme niveau som sidste år – 54 pct. – men et væsentligt fald fra 2019 på 64 pct., hvilket indikerer, at handlen i de fysiske butikker fortsat ikke er back-to-normal 

”Smittetallene er jo desværre stigende, og det vil formentlig få nogle forbrugere til at holde sig væk fra eksempelvis storcentre og i stedet søge mod netbutikkerne,” siger Niels Ralund og peger på, at over halvdelen af forbrugerne (57 pct.) svarer, at det er en vigtig faktor for dem, at butikken er til stede på nettet.  

”Corona er igen i år en joker, men heldigvis har mange fysiske butikker åbnet for e-handel under coronakrisen, og derfor kan de hente det tabte fysiske salg på nettet.” 

Den faldende forventede handel i fysiske butikker er heldigvis ikke et tegn på, at de danske butikker misser omsætningen til udenlandske netbutikker. 74 % af forbrugerne, der vil handle på dagen, vil handle online, og ud af disse vil 3 ud af 4 handle i danske netbutikker. 

”Tallene skal tages med et gran salt, da mange forbrugere tror, at udenlandske netbutikker som Zalando og H&M er danske, men det følger den tendens, vi har set under corona; forbrugerne vil gerne støtte de danske butikker, og det er jo glædeligt,” siger Niels Ralund.  

 

Rekord på nettet i sigte

I år er de forbrugere, der forventer at handle online, klar til at bruge større beløb end sidste år, og Niels Ralund forventer, at salget online vil slå rekord for ugen. 

”Sidste år vurderede vi, at der blev solgt for godt 3,2 mia. kr. online i danske butikker. I år er købsintentionen højere for onlineforbrugerne, og det samme er deres tegnebog tilsyneladende, så jeg forventer, at vi ryger et godt stykke over de 3 mia. kr. for Black Week på nettet.”

Analyse - forventninger til Black Friday 2021

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Jesper Ingemann

Pressekonsulent