Gemt

Digitalisering af socialområdet til gavn for borgeren

05. november 2021

Kunstig intelligens og velfærdsteknologi har potentiale til at ændre afgørende på den måde vi tænker sociale indsatser og måler effekt og kvalitet. Derfor har Dansk Erhverv igangsat arbejdet med at sikre at potentialer bliver udfoldet til gavn for borgerne – uanset om de modtager hjælp gennem det offentlige, selvejende eller private tilbud eller fra civilsamfundet.


Startskuddet gik på et fællesmøde mellem Dansk Erhvervs Bo- og Opholdsstedsnetværk og IT-Branchens Udvalg for Sundheds-it. Formålet var at blive klogere på, hvordan digitaliseringen kan understøtte kvalitetsudviklingen på socialområdet, hvor kommunerne årligt bruger 50 mia. kr. på sociale indsatser. Der er et stort potentiale for at blive bedre til at måle kvaliteten og effekten af investeringerne, og her kan digitaliseringen også spille en rolle.

Vi havde besøg af vicedirektøren i Socialstyrelsen, der fortalte om status på digitaliseringen af socialområdet fra statens perspektiv, og de tværgående initiativer, der er sat i gang. Det gælder blandt andet digitalisering af udsatte børn og unge, voksenudredningsmetoden (VUM 2.0) samt Fælles Faglige Begreber. Der er generelt et fokus på, hvordan vi får kloge og færre unødvendige registreringer og så få systemer som muligt. Koblet med praksisperspektivet fra socialområdets private og selvejende tilbud og deltagelse af de fremmeste inden for digitale løsninger i IT-branchens udvalg for sundheds-it, gav det interessante indsigter i og deling af erfaringer med data, dokumentation, it-systemer og kunstig intelligens på socialområdet.

Det fælles møde viste, at potentialet for øget digitalisering af socialområdet er stort. Digitalisering af velfærd handler grundlæggende om, at borgere på tværs af sociale indsatser i offentlige og private tilbud alle får gavn af udviklingen og de teknologiske muligheder. Det forudsætter, at de digitale motorveje og løsninger, der bliver bygget, er tænkt sammen med mangfoldigheden af sociale tilbud og ejerskabsformer fra starten. Det forudsætter også, at der bliver tænkt i brugervenlighed for både borger og leverandør. Meget tyder desuden på, at der er god læring at hente fra sundhedsområdet, som er noget længere fremme end socialområdet på digitaliseringen.

Dansk Erhverv arbejder videre med de foreløbige indsigter fra mødet, og vi forventer flere kommende aktiviteter med medlemsinvolvering rundt om arbejdet med digital velfærd.