{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
11. november 2021
Mark Zuckerberg kan meget passende sende en venlig tanke til de danske netbutikker, næste gang han tjekker sin bankkonto.
De er nemlig storforbrugere af Facebook og Instagram, viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer. Her svarer 9 ud af 10 netbutikker, at de bruger Facebook og Instagram i deres markedsføring.
I den anden ende af listen over de mest brugte marketingmetoder finder vi affiliate marketing, som bruges af godt hver tredje netbutik.
Den forholdsvis lave anvendelse af denne marketingmetode er ifølge Dansk Erhvervs Mathilde Møller, som tidligere har arbejdet med affiliate marketing, en smule overraskende, da hendes erfaring er, at flere virksomheder har haft succes med metoden.
Det kan dog forklares med, at mange virksomheder ikke helt præcist ved, hvad affiliate marketing dækker over, og hvordan de skal komme i gang med det, vurderer hun.
”Samtidig har affiliate marketing tidligere haft et blakket ry, da man ikke helt kunne redegøre for, hvad man fik ud af det, og hvordan kunderne kom frem til ens side. Det er dog fortid, og i dag har webshops fuldt overblik over alle detaljer i forbindelse med trafik, salg og publisher. Eller det kan man i hvert fald få, hvis man vælger et seriøst bureau til at hjælpe.”
- Vicki Drejer, Rito.dk
Morten Grothe-Kræmmergaard er direktør for Salestring.com, der blandt andet hjælper virksomheder med affiliate marketing, og så er han enig med Mathilde Møller; den forholdsvis lave brug af affiliate marketing skyldes uvished, og at mange virksomheder frygter, at deres brand ender på “alle mulige rabatkode-sites,” hvis man kaster sig over affiliate marketing. Den frygt er dog ubegrundet, forklarer han.
”Som webshop-ejer har du til enhver tid overblik over, hvilke partnere der sender kunder din vej. Og du har fleksibiliteten til at vælge mellem et væld af forskellige muligheder for at få skabt den vækst, du søger.”
Samtidig, påpeger han, er det ganske risikofrit at bruge affiliate marketing for ”du betaler jo kun, når nogen køber noget i din webshop. Så hvis du gerne vil vækste salget i din webshop, og samtidigt gerne gøre alt for at minimere din risiko, så er affiliate marketing noget, der skal overvejes.”
Morten Grothe-Kræmmergaards fem grunde til at bruge affiliate marketing:
En af de netbutikker, der bruger affiliate marketing, er Rito.dk. Netbutikken har brugt metoden fra første dag og er yderst tilfredse med det, forklarer marketing koordinator, Vicki Drejer.
”Vi anvender affiliate markedsføring, da det er en billig og effektiv form for markedsføring. Affiliate giver mulighed for at styrke samarbejdet med influencers, bloggers o.l. og samtidig for at blive repræsenteret på stort set alle marketingplatforme. For os fungerer det lidt som en ekstern marketingafdeling, der promoverer produkter og får kommission/løn for den omsætning.”
Også netbutikken refurb.dk er flittig og tilfreds bruger af affiliate marketing, og CCO Dennis Lauritzen har en klar opfordring til andre, der overvejer at kaste sig over det: Kom i gang!
”Tænk over, hvordan I driver det og sørg for jeres opfølgning samt jeres krav & betingelser til jeres affiliates. Et eksempel kan være, at hvis I ikke selv driver Google Ads, kan det give mening at åbne op for, at jeres affiliates kan gøre det, men hvis I selv driver det, kan det give konkurrence. Så vær klar i kommunikation og betingelser – og sørg for at informere jeres affiliates om kampagner osv., som de kan gøre brug af ud mod deres publikum.”
Når du gør brug af affiliate markedsføring, skal du sikre dig, at markedsføringen overholder markedsføringsloven.
Bruger du eller et bureau influenter til at lede kunder ind på din side, skal du sikre dig, at det fremgår tydeligt, at der er tale om reklame.
I Forbrugerombudsmandens ”Gode råd til influenter om skjult reklame” fremgår det, at hvis en influent omtaler dit produkt, og er der indsat reklamelinks, skal det være tydeligt, at både omtalen og reklamelinks er reklame. Det skal også fremgå tydeligt, at influenten reklamerer for din virksomhed eller dit produkt. Hvis det er oplyst tydeligt, at omtalen er reklame, og det derfor også er tydeligt, at de indsatte links er reklame, behøver influenten ikke markere hvert enkelt link som reklame. Hvis læseren kan komme i tvivl, skal influenten derimod skrive fx ”reklamelink” eller ”annoncelink” oven over eller i direkte forlængelse af linket.
Du kan som annoncør også blive ansvarlig, hvis influenten overtræder reglerne.
Bruger du et affiliate netværtk til at indsamle permissions til markedsføring pr. mail eller telefon, eller til at udsende mails på dine vegne, skal du også sikre dig, at der er givet samtykke til at udsende mails, eller at de indhentede permissions lever op til markedsføringslovens krav. Læs mere i Forbrugerombudsmandens artikel ”Affiliate markedsføring udfordrer lovgivningen” og i vejledningen ”Brug af konkurrencer og lignende ved indhentelse af samtykke til markedsføring”.