Gemt

Singles Day slog forventningerne

16. november 2021

Salget i de danske netbutikker endte noget højere end forventningerne, mens Singles Day skuffede i Kina. 

Der var på forhånd rimelig store forventninger til Singles Day, inden det kinesiske udsalgsfænomen ramte Danmark d. 11/11. Nu viser de første tal, at salget mere end levede op til forventninger, 

Tal fra QuickPay, der håndterer betalinger på nettet, viser, at antallet af transaktioner steg med 19 % sammenlignet med sidste år Singles Day. I forhold til torsdagen i ugen inden steg den også med 19 %, og med 35 % i forhold til en torsdag i oktober.  

”Vi skal tage tallene med et vist forbehold, da QuickPay og e-handlen generelt har haft vækst, men når vi gør det, så ser vi alligevel, at salget har ramt forventningerne og mere til.” siger Simon Bjerremann, chefkonsulent i Dansk Erhverv og henviser til, at godt halvdelen af netbutikkerne ventede, at salget ville vokse 5-15 %.  

Også hos MobilePay slog dagen ud med høje tal. Antallet af transaktioner voksede med 43 % fra sidste år og omsætningen steg med 15 % i forhold til dagen inden.  

”Det passer også fint med, at rekordmange forbrugere forventede at handle på Singles Day,” siger Simon Bjerremann. 

Tilfredse butikker 

En af de netbutikker, der var med på Singles Day, er Teeshoppen.dk. Den digitale tøjbutik har afholdt Singles Day tre gange, og i år var klart den bedste, forklarer adm. direktør Benjamin Philip.  

”Vi sprængte vores forventninger, da salget steg med 60 % i forhold til sidste år, så vi er vældig godt tilfredse.”  

Også hos elektronikvirksomheden Power er der stor tilfredshed med dagen, forklarer salgschef Simon Frølich. 

“I forhold til sidste år er er vi vokset med godt 20 %. Og sidste år var rigtig god, så vi er meget tilfredse med dagen.” 

Salget i Kina skuffer 

Mens salget i Danmark levede op til forventningerne, så var det kinesiske skuffende.  

Alibaba omsatte godt nok for svimlende 84,5 mia. dollars, men måtte nøjes med en vækst på 8,5 %. Noget af en nedgang fra sidste års vækst på 26 %. Og ca. en halvering af forventningen om 15 % vækst. 

Konkurrenten JD.com omsatte for 54,6 mia. dollars og selvom væksten var på 26 %, var også den lavere end sidste års 33 %.  

Nederlag har som bekendt mange fædre. Det gælder også, når det kommer til Singles Day; en sløv kinesisk økonomi og inflation spiller en stor rolle, men det er også værd at bemærke, at de kinesiske myndigheder har udstedt strenge ordrer til netbutikkerne om ikke at hæve priserne inden udsalget, ligesom de er blevet bedt om at skrue ned for markedsføringen 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent