Gemt

B2B: Sådan lokker du indkøberne til – og får dem til at blive

28. oktober 2021

De professionelle indkøbere har stor frihed til at finde nye leverandører, og derfor er det vigtigt, at du ved, hvordan du får leverandørerne til at kigge din vej, og hvordan du fastholder dem. Det bliver du klogere på i denne artikel med tal fra B2B E-handelsanalysen 2021.

De danske indkøbere benytter sig i gennemsnit af 15 leverandører, og næsten halvdelen (47 %) af B2B- indkøberne har stor frihed ift. valg af leverandør.

Der er med andre ord gode muligheder for at sikre sig nye B2B-kunder, som generelt er rigtig glade for at handle online; 3 ud af 4 indkøbere foretager oftest erhvervsindkøb online, og hver femte forventer at skrue op for de digitale indkøb i fremtiden.

Men hvad skal du gøre for, at indkøberne vælger lige netop dig?

Google er din ven

Du skal for det første være til at finde. Helst på Google eller en anden søgemaskine. B2B 2-handelsanalysen viser, at søgemaskiner som Google er den absolut mest brugte skattekort, når indkøberne går på jagt efter nye leverandører. 

 

Hav styr på prisen og servicen

Her slutter arbejdet dog (selvfølgelig) ikke. Du skal også kunne konkurrere på prisen og have styr på din levering.

Over halvdelen af indkøberne lægger stor vægt på pris, mens lige knap halvdelen som noget at første kigger på leveringsmulighederne. Ved levering foretrækker indkøberne pris, præcision og gennemsigtighed.

Du skal også have styr på din kundeservice. Det handler blandt andet om tilgængelighed. Det er et kun et fåtal, der mener, at du skal være tilgængelig hele døgnet, men hver tiende forventer dog, at du er tilgængelig også sent om aftenen.

Service handler dog om mere end blot tilgængelighed. Langsom levering, dårlig brugerflade og manglende varer kan også få indkøberne til at søge nye veje.

Faktura. Faktura. Faktura.  

Er du så dygtig, at indkøberne vælger at handle hos dig, skal du selvfølgelig også have styr på, hvordan de gerne vil betale. Også her er der forskellige ønsker, men hvis du ikke tilbyder betaling via faktura, så skyder du dig selv i foden – især hvis du sælger dyrere produkter.

 

Hent hele B2B E-handelsanalysen ved at logge ind. 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent