Gemt

Dansk e-handel står stærkt rustet til Black Friday og julen.

13. oktober 2021

Vi hører det igen og igen; den globale forsyningskæde er brudt sammen og Black Friday og julesalget kommer til at lide under manglende varer. Men forholder det sig virkelig sådan ude i det danske e-handelslandskab?

I Dansk Erhvervs seneste E-handelsbarometer svarer knap hver fjerde netbutik, at de forventer at mangle varer til Black Friday og julesalget.
Det lyder umiddelbart bekymrende, men dykker man ned i tallene, forsvinder bekymringen dog stort set, forklarer Jens Wedenborg, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

”Der er heldigvis ingen, der svarer, at varemanglen er katastrofal, og det er også blot 5 %, der vurderer, at de kun vil få 50 til 75 % af varerne hjem i tide. Så ja, der er mangel i enkelte brancher på enkelte varer, men rygterne om forsyningskædens død er stærkt overdrevne, og i langt de fleste butikker er der varer på hylderne inden den travle tid.”

Mangel på elektronik

Den vurdering deles af Pricerunner. Prissammenligningstjenestens tal, der dækker 2,3 mio. varer, viser, at især elektronikbranchen må spejde længselsfuldt efter visse varer, men ellers er butikkerne godt forberedte inden Black Friday og julesalget. 

”Vi følger udviklingen tæt, og der er anledning til vis bekymring, men overordnet set er der fyldte hylder hos e-handlerne,” forklarer Katrine Barslev, forbrugeranalytiker i Pricerunner.

Grafik: Pricerunnner

Samme melding kommer fra DSV Prime Cargo i Kolding, der tilbyder skræddersyede transport-, lager- og logistikløsninger for bl.a. den danske e-handel. E-handlerne har nemlig været tidligt ude for at sikre sig varer, forklarer Winnie Kruse, Head of e-commerce, ved DSV Prime Cargo.

”Vi har aldrig tidligere haft så mange varer på lager, som vi har på nuværende tidspunkt, og der kommer fortsat masser af varer ind. Når det så er sagt, da er jeg naturligvis godt klar over at andre brancher – som f.eks. elektronik – er hårdt ramt, men hvis man er ok med at få noget nyt og lækkert til hjemmet, noget nyt tøj eller et par nye sko, er mit umiddelbare bud, at man ikke skal være bekymret for julegaverne.’’

Hvad med emballagen?

Det er ikke kun netbutikkerne, der har haft vanvittig travlt under coronakrisen. Emballageproducenterne har haft stort salg og har samtidig kæmpet med knaphed i råvareforsyningen og produktionstider, der ofte er blevet fordoblet. Alligevel er man klar til endnu en højsæson, lyder det fra Max Dalsgaard, adm. direktør og ejer af KD Emballage.

”Vi har igennem de sidste 2-3 måneder haft grundig dialog med mange af vores kunder ift. deres emballagebehov hen over de kommende højsæsoner som Black Friday og julehandlen. Det har der været behov for, fordi produktionstiderne lige nu kan være helt op til 12 uger. Det er derfor en væsentlig præmis, at vi får vores kunders rettidige og rigtige forecast for sæsonerne. Det mener jeg til gengæld, vi i meget bredt omfang er lykkes med under hele Corona – og vi er på tilsvarende vis også fortrøstningsfulde ift. de kommende højsæsoner. Herudover har vi også kørt vores standardvarelager op, således vi kan supplere, hvis enkelte kunder skulle have undervurderet deres behov, og vi dermed ikke har kundespecifikke emballager nok.

Grund til optimisme

Ja, der mangler visse varer i visse brancher, men dansk e-handel er klædt godt på til den kommende travle tid, lyder konklusionen fra Jens Wedenborg, Dansk Erhverv.

”Udfordringerne er koncentreret omkring primært elektronik, hvilket må tilskrives den globale mangel på mikrochips og ikke så meget logistikudfordringerne ift. chauffører og fragt. De danske e-handelsaktører er godt forberedt, og forbrugerne kan således trygt bestille deres varer i god ro og orden.”

For at forberede e-handlerne så godt som muligt har Dansk Erhverv samlet en masse tips og tricks i forhold til Black Friday, Black Weekend og Cyber Monday. Bliv klogere på hvilke forventninger og tiltag andre netbutikker gør forud for årets største shoppedag(e)

https://www.danskerhverv.dk/politik-og-analyser/e-handel/black-friday/

https://video.danskerhverv.dk/lad-ikke-black-friday-laegge-din-1

Kontakt os

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent