Gemt

Ingen differentiering af plastafgifter er uambitiøst

07. oktober 2021

I et nyt notat vurderer regeringen, at man ikke vil gå videre med differentierede afgifter på plast. Skatteministeren mener, at administrationsomkostningerne overskygger miljøgevinsten ved at genanvende. Det er et udtryk for en uambitiøs og kortsigtet miljøpolitik, mener Dansk Erhverv. 

 

I sommeren 2020 blev et bredt politisk flertal enige om en klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi. I klimaplanen var der lagt vægt på at genanvende langt mere affald for at nå klimamålet på 70 pct. reduktion i 2030.

Aftalen bygger på otte initiativer, hvor et er, at mere plastisk i fremtiden skulle genanvendes. Herefter skulle det undersøges, om emballageafgiften på engangsservice kan differentieres med henblik på at fremme anvendelsen af fx genanvendte materialer.

”Nu fremgår det af et notat, at skatteminister Morten Bødskov (S) ikke ønsker at ændre plastafgifterne, fordi det vurderes, at en differentiering af emballageafgiften ikke understøttes af miljømæssige gevinster, som er store nok til at opveje den øgede administrative byrde, som notatet konkluderer,” fortæller Jakob Lamm Zeuthen, der er miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv. 

Undersøgelser viser, at brug af et 1kg genanvendt plast kan opnås en reduktion mellem 2,1-2,6kg CO2 sammenlignet med brug af 1kg ny/jomfruelig plast (Viegand Maagøe). Derudover har en rapport fra Innovationsfonden vist, at der er et årligt økonomisk potentiale på 1,6 mia. kroner ved fuld plastgenanvendelse i Danmark.  

Læs også: Skatteminister vil ikke ændre plastikafgifter - Altinget 

Kortsigtet og uambitiøst 
Dansk Erhverv mener, at notatets konklusion er forkert og yderst kortsigtet betragtet, da Danmark betaler 1 mia. kr. I  EU-bidrag for den emballageplast, der ikke genanvendes, og regningen er unødvendig stor, da Danmark ligger i bunden i EU med 14 procent genanvendelse.  

Dertil skal Danmark leve op til EU-målsætningen om 55 procent genanvendelse af emballageplasten i 2025. 

”Det bør ikke være en undskyldning, at administrationen er besværlig for det, at vi fremmer genanvendelse, nedbringer omkostninger, skaber grønne jobs og konkurrenceevne og lever op til vores EU-forpligtelser er en alt for vigtig opgave, der ikke går væk af sig selv,” mener Jakob Lamm Zeuthen. 

Notatet konkluderer, at plastforbruget vokser, hvis man differentierer afgiften for genanvendt plast, fordi den bliver billigere. Dansk Erhverv mener, at det er forkert, at forbrugere vil købe flere poser, blot fordi en pose bliver 20 øre billigere.  

Forbrugernes poseforbruget er faldet langt mere, før afgiften trådte i kraft. Det indikerer, at det er en dagsorden, som de har taget til sig og ikke ændre på blot fordi en pose bliver 20 øre dyrere, vurderer Jakob Lamm Zeuthen.  

Teknologi og grønne jobs 
Regeringen skal sikre, at Danmark får differentierede plastafgifter eller helt fritage den genanvendte plast, når et dansk skattesystem ikke evner at administrere en differentiering.  

En fritagelse af genanvendt plast vil bidrage til incitamentet, der kan fremme interessen for genanvendelse og brugen af den. Det er vigtigt, at regeringen bakker op om, at det danske samfund bruger plasten mest muligt grønt og igennem et konkurrencedygtigt genanvendelsesmarked, som udvikler teknologi og giver grønne jobs, mener Dansk Erhverv.  

”Det skal være en prioritering, at Danmark efterlever EU-målsætninger for grøn omstilling og genanvendelse af plast, og regeringen skal have det som en vigtig målsætning, at betalingen til EU-plastafgift skal reduceres mest muligt,” afslutter Jakob Lamm Zeuthen.