{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
14. oktober 2021
”Som jeg ser det, så har e-handlen under coronakrisen virkelig fået det store gennembrud, som vi har ventet på i flere år. Det er blevet big business, og det er på dagsordenen i alle de virksomheder, jeg besøger.”
Sådan sparkede Brian Mikkelsen, adm. Direktør i Dansk Erhverv, toplederdebatten på E-handelskonferencen i gang. En mening, som de andre deltagere kunne bekræfte.
”Vi har haft rygende travlt, og så har krisen også vist, at man kan tjene penge online,” forklarer Hermann Haraldsson fra Boozt.
I Matas, der først for få år siden satsede på e-handel for alvor, har der været mindst lige så travlt, lyder det adm. direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg.
”Det har været en fuldstændig skelsættende periode for vores godt 100 år gamle virksomhed. Vi er simpelthen blevet en anden virksomhed under krisen – både hvad angår indstilling, opbygning og selvopfattelse.”
- Hermann Haraldsson, Boozt
I SkatePro slukkede man hurtigt for al markedsføring under krisen, men alligevel kunne man ikke følge med efterspørgslen, fortæller adm. direktør Carsten Schmidt.
De tre direktører er altså enige om, at der har været travlt under krisen. Men hvad så nu? Kan væksten forsætte eller har e-handlen peaket?
Nej, svarer Hermann Haraldsson fra Boozt på det sidste spørgsmål.
”Vi er kun lige begyndt. Det generelle forbrug vil nok ikke stige så kraftigt, men det vil koncentrere sig om nettet fremfor de fysiske butikker.”
Den prognose deler Gregers Wedell-Wedellsborg fra Matas ikke.
”Væksten online vil helt sikkert fortsætte, men der er stadig stort behov for de fysiske butikker, som virkelig genererer mange online kunder for os. Vi taler ofte om, hvorvidt man bruger penge på gynger eller karruseller, men jeg ser det mere som gynger og gynger.”
Skatepro har lukket sin ene butik, men det betyder ikke, at Carsten Schmidt udelukkende ser en vækst online.
”Jeg er helt enig i, at de fysiske butikker stadig vil spille en stor rolle – det ser vi også fra vores B2B salg. Men der vil komme større fokus på oplevelser, service og kultur, som butikkerne ska levere på.”
- Gregers Wedell-Wedellsborg, Matas.
En holdning, som Brian Mikkelsen deler.
”Og så er e-handel en rigtig god måde at få gang i eksporten på for de lidt mindre virksomheder, som ikke kan sende en mand til Kina, USA eller et andet sted,” uddyber han.
Temaet for konferencen er the new normal, og hvad vi kan vente af fremtiden. Hermann Haraldsson mener, at vi i fremtiden skal vænne os til, at at e-handel som koncept er dødt. Noget af en udmelding fra Boozt-bossen, som dog uddyber:
”Kunderne vil stadig handle online, men de vil ikke skelne mellem fysisk handel og e-handel. Det smelter sammen og vi skal i stedet fokusere på at skabe så gode kundeoplevelser som muligt.”
Den holdning deler Gregers Wedell-Wedellsborg fra Matas.
”Kunderne bestemmer, og så skal vi bare være dygtige til at tilpasse os. Hurtigt.”
Fragtpriserne presser
Der er i øjeblikket stort fokus på de pressede forsyningskæder, men som de fleste andre e-handlere melder Matas, SkatePro og Boozt om fyldte lagre. De er til gengæld enige om, at de eksploderende fragtpriser presser.
Det samme gør manglen på arbejdskraft, hvilket Brian Mikkelsen bekræfter.
”Det er et kæmpe problem for virksomhederne og samfundet. Derfor knokler vi også for, at det f.eks. bliver nemmere at få udenlandsk arbejdskraft.”
Selvom der er er visse uenigheder om fremtiden, så sluttede de tre direktører med ét samlet budskab:
Der er vildt fedt at arbejde med e-handel nu og der er en kæmpe opbakning fra både kunder, medarbejdere og bestyrelser.