Gemt

Analyse: 8 ud af 10 netbutikker er tilfredse med deres logistikløsning

13. september 2021

Selvom netbutikkerne generelt er tilfredse med deres logistikløsning, så vurderer hver tredje dog, at deres løsning kan optimeres, og hver fjerde har brug for ekstern rådgivning. Manglende plads og håndtering af returvarer er blandt de største udfordringer.

Det er svært at underdrive, hvor meget en god logistikløsning betyder for en netbutiks succes.

Heldigvis svarer 8 ud 10 netbutikker i Dansk Erhvervs nye logistikanalyse, at de er tilfredse med deres løsning. De mest tilfredse er dem, der har alt in-house - hvilket knap 7 ud af 10 netbutikker har.

Grafik: Er du tilfreds med jeres lager- og logistikløsning?

De primære årsager til at holde det in-house er pris og en vurdering af, at andre ikke kan gøre det bedre.

Prisen er omvendt også den primære grund for dem, der vælger at outsource.

Mere vil have mere

Selvom netbutikkerne er godt tilfredse med logistikken, og knap halvdelen vurderer, at deres løsning giver dem en konkurrencemæssig fordel, så hviler de ikke på laurbærrene.

Hver tredje netbutik mener, at der er stort potentiale for forbedringer, mens 1 ud af 4 vurderer, at de har behov for ekstern rådgivning omkring lager- og logistikløsninger.

Grafik: ” Hvor stort et optimeringspotentiale er der i jeres lager-og fulfillmentfunktion?”

Hvad giver udfordringer?

Virksomhedens størrelse har stor betydning for, hvad der udfordrer. Der er dog bred enighed om, at lagerkapacitet eller manglen på samme giver anledning til panderynker. Det samme gør fragtpriserne, men det er især udfordrende for de mindre virksomheder.

Grafik: Hvilke områder vedr. logistikgiver din virksomhed størst udfordring? (Max 3 svar)

Høje forventninger hos forbrugerne

Netbutikkernes behov for at forbedre logistikken hænger sandsynligvis sammen med, at de vurderer, at forbrugerne har ganske høje forventninger, og kan man ikke leve op til dem, så risikerer man at miste kunder. Hver fjerde svarer eksempelvis, at det udfordrer dem ”At imødekomme kunders forventninger om hurtig levering og ekspedition.”

For at leve op til kundernes forventninger svarer 6 ud af 10, at de skal have forskellige leveringsmuligheder, mens knap halvdelen vurderer, at de skal tilbyde gratis levering. Lige knap halvdelen vurderer samtidig, at klimavenligt emballage er en forventning hos forbrugerne.

Grafik: Hvilke af følgende logistikservices føler du er vigtige konkurrenceparametre i de kommende 12 måneder? (Max 4 svar)

Hent hele logistikanalysen 2021 ved at logge ind

 

 

 

 

 

Kræver medlemskab

Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Endnu ikke bruger? Opret dig

Kontakt os

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent