Gemt

Coronakrisen har sat turbo på den digitale omstilling i rådgivervirksomhederne

Nyhed

21. september 2021

Coronakrisen har for alvor sat skub i den digitale omstilling i rådgivervirksomhederne. I 75 pct. af de danske rådgivervirksomheder har krisen ført til ændringer i selve deres forretningsmodel. Flest har digitaliseret forretningsgange, ændret markedsføringsstrategi eller tilført nye produkter og services. Det viser ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv.

Coronakrisen har medført mere digitale forretningsgange og salgskanaler
Rådgivervirksomhederne forventer over en bred kam, at coronakrisen vil føre til varige ændringer i deres virksomhed. Heraf ser hver tredje virksomhed ser ind i mere digitaliserede forretningsgange, imens næste lige så mange ser ind i en ændret brug af salgskanaler og en ændret markedsføringsstrategi. 

Det fremgår af en medlemsundersøgelse, hvor Dansk Erhvervs medlemmer er blevet spurt, hvilke permanente ændringer af deres forretningsmodel, de forventer som følge af coronakrisen.

Den øgede digitalisering stiller krav om nye kompetencer
I medlemsundersøgelsen angiver 12 pct., at de også ser ind i ændrede kompetenceprofiler blandt deres medarbejdere. Dette må i høj grad forventes at hænge sammen med den digitale omstilling, som ikke alene påvirker forretningsgange, men også skubber til udviklingen af selve virksomhedernes produkter og services og underliggende værdikæder.

Udviklingen understreger, at digitalisering fortsat bør stå højt på agendaen i både uddannelsesinstitutioner og blandt ledere i de danske rådgivervirksomheder.  

Kontakt

Rådgivning & Rekruttering, Finans & Medier

Louise Riisgaard

Branchedirektør
Medarbejderprofil