Gemt

E-handelsanalysen juli 2021: genåbningen får flere til at hente deres netkøb selv

16. september 2021

Flertallet af forbrugerne på nettet klarer nu selv ”last mile delivery”. Den mest udbredte form er afhentning i pakkeshops, viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse. Analysen konkluderer også, at forbrugerne i stigende grad mister troen på, at de udenlandske netbutikkers fragt er billigere.  

Hent hele E-handelsanalysen juli 2021 nederst på siden

Da coronakrisen ramte Danmark, begyndte de danske forbrugere at ændre vaner online og fik i stigende grad leveret deres netkøb direkte til døren fremfor pakkeshops og pakkebokse.  

Nu er krisen bag os, og derfor vender forbrugerne i hastigt tempo tilbage til de gamle vaner. Dansk Erhvervs nye E-handelsanalyse for juli viser således, at den foretrukne leveringsform er den, hvor forbrugeren selv klarer det sidste stykke – eksempelvis ved at hente i en pakkeshop. 

Den udvikling kommer ikke bag på Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

”Det var ganske naturligt, at flere valgte hjemmelevering under krisen for at undgå unødig kontakt med andre. Før krisen var ”selvhenterne” i fremgang, og derfor er det naturligt, at vi nu ser det igen. Samtidig bliver der også åbnet flere pakkeshops og pakkeautomater.” 

Niels Ralund hæfter sig også ved, at aflevering på aftalte steder som skur og levering indenfor bestemt tidsramme går frem. 

”Og så ser vi også, at levering til anden modtager og samme-dags-levering er blevet mere populært. Generelt er der fremgang i de forskellige services, hvilket viser, at netbutikkerne skal kunne håndtere flere leveringstjenester. Det ved de også godt, hvilket vi kan se i logistikanalysen 2021.” 

Bekvemmelighed og pris 

Når forbrugerne vælger leveringsmetode, tænker de primært på, hvad der er nemmest og billigst. Bekvemmeligheden er den primære faktor for alle leveringsformer undtagen afhentning på netbutikkens adresse, hvor prisen har størst betydning. 

Netop den levering/afhentningsform er gået massivt frem de sidste år, hvilket kan forklares med, at flere butikker tilbyder click & collect.   

”Især under krisen har vi set flere åbne for salg via nettet med afhentning i butik, da det ofte er en relativ nem måde at komme i gang med e-handel på,” forklarer Niels Ralund.  

Lavere fragtpris får forbrugerne hjem 

E-handelsanalysen for 1. halvår 2021 viser, at forbrugerne har skruet ned for indkøbene i udenlandske netbutikker.  Ifølge juli-analysen kan det – udover coronakrisen – også hænge sammen med, at forbrugerne i mindre grad vurderer, at fragtprisen er lavere fra udlandet. Blandt dem, som har handlet udenlandsk det seneste halve år, mener 30%, at de danske netbutikker generelt er dyrere end de udenlandske, sammenlignet med 38 % året før.​ 

”Det er en positiv udvikling, for vi ved, at lavere fragtpris er med at til at få forbrugerne til at handle i udlandet. De danske netbutikker og leverandører har flere år kæmpet for at blive endnu mere konkurrencedygtige, og disse tal viser, at det går den rigtige vej. Det fortjener de ros for,” siger Niels Ralund.  

E-handelsanalysen for juli gør dig også klogere på forbrug, NPS, betalingsmetoder og meget mere. Log ind for at hente den. 

 

 

Kræver medlemskab

Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Endnu ikke bruger? Opret dig

Kontakt os

Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil