Gemt

E-handelsbarometer Q2 2021: netbutikkerne forventer normalisering af salget og varemangel

20. september 2021

Efter et stærkt 2. kvartal er forventningerne til dansk e-handel fortsat høje, men netbutikkerne vurderer, at dagene med vanvidsvækst er ovre. Det konkluderer Dansk Erhvervs E-handelsbarometer, der også viser, at knap hver fjerde netbutik forventer at mangle varer til salget omkring Black Friday og jul. 

Hent E-handelsbarometeret for 2. kvartal nederst på siden

Det danske samfund er godt i gang med den længe ventede genåbning, og det påvirker salget i de danske netbutikker, som for manges vedkommende har haft rygende travlt under coronakrisen.  

Dansk Erhvervs E-handelsbarometer for 2. kvartal 2021 viser, at 49% af netbutikkerne i analysen samlet har haft fremgang i 2. kvartal 2021 mod 72% efter 2. kvartal 2020.  
58% har haft positiv udvikling, mens 9% har haft en negativ udvikling ift. samme kvartal sidste år. 

”Væksten når ikke de seneste fire kvartalers højder, men man skal holde in mente, at de i den grad har været påvirket af nedlukningerne. Det er med andre ord ikke overraskende, at vi nu ser en smule normalisering i forbruget,” siger Simon Bjerremann, senioranalytiker i Dansk Erhverv.  

Normale tider venter 

Salget i 2. kvartal spiller også ind i forventningerne til 3. kvartal. 58% har positive forventninger og andelen, der forventer en negativ udvikling, er faldet fra 13% til 7% i målingen ift. kvartalet før. Netto er 51% således optimistiske mod 53% efter 1. kvartal og 68% efter 2. kvartal i 2020. 

”Der er stadig stor tiltro til salget, men flertallet vurderer, at dagene med vanvidsvækst på mere end 50 % er ovre. Det er måske også meget rart for nogle af de virksomheder, der nærmest har spurtet rundt i mere end et år,” forklarer Simon Bjerremann og uddyber. 

”7% forventer at tabe omsætning i 3. kvartal 2021. Niveauet er omkring det samme som før coronakrisen og måske et udtryk for en normalisering af e-handlen og væksten fremover.” 

Hver fjerde vil mangle varer 

Kigger vi lidt længere ud i den nære fremtid, så er det ikke kun genåbningen, der kan få betydning for netbutikkernes salg. I fjerde kvartal venter de store udsalg med Black Friday og julen i spidsen, men i år kan forbrugerne få færre varer at hive ned fra hylderne. Det globale pres på produktionen og logistikken får nemlig også konsekvenser for de danske netbutikker. 

39% af netbutikkerne i analysen med salg til forbrugere har styr på logistik og forsyning ift. af få varer hjem til Black Friday og julesalg. Yderligere 32% håber de får det meste hjem, mens 23% går et hårdt fjerde kvartal i møde, hvor der vil være mærkbare huller i sortimentet. 

”Det er en global udfordring, der ikke forsvinder lige foreløbig, og derfor vil det helt naturligt også påvirke mange af de danske butikker, der er afhængige af at få varer hjem fra eks. Kina. Hvilke konsekvenser det får, må vi vente med at se, men der er ingen tvivl om, at det er svært at sælge varer, man ikke har og ikke kan garantere, at man får,” siger Simon Bjerremann.

Hent E-handelsbarometeret for 2. kvartal her.

E-handelsbarometer 2021 Q2: Extra fokus: Teknologistack, buy-now-pay-later, salgskanaler

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent