{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
20. september 2021
Transport Intelligence har i en undersøgelse spurgt 143 ledere i transport- og logistikbranchen om den grønne omstilling.
De er blandt andet blevet spurgt om deres holdninger til, hvilke alternative brændstoffer der vil erstatte diesel i vejtransportsektoren. Et stort flertal mener, at batteri-elektriske køretøjer vil komme til at dominere den lette vejtransport (77 pct.).
Der er langt mindre enighed om fremtiden for den tunge vejtransport. Brint bliver anset for mest sandsynligt (44 pct.), efterfulgt af LNG (34 pct.), mens næsten en femtedel mener, at batteri-elektriske teknologier vil vinde mest udbredelse.
Hvilket drivmiddel opnår størst udbredelse for varevogne og lastbiler?
Kilde: Transport Intelligence
Der er mange udfordringer ved at skifte fra diesel til alternative drivmidler. Af disse udfordringer er mangel på tank- og opladningsnetværk vurderet som den vigtigste barriere for den grønne omstilling efterfulgt af omkostningerne ved nyt køretøj samt geografisk rækkevidde for køretøjet.
“Hvis vi skal accelerere den grønne omstilling af vejtransporten, er der behov for at fjerne nogle af bumpene på vejen. Som undersøgelsen viser, er det især udbredelsen af tank- og ladeinfrastruktur til alternative drivmidler og den høje omkostning til grønne køretøjer, der er en hindring. Og her rækker den pulje på 50 mio. kr. til tilskud til grønne lastbiler, som regeringen spiller ud med i sit finanslovforslag, ikke langt – der skal mere til”, siger branchedirektør for Dansk Erhverv Transport, Jesper Kronborg, som samtidig betoner, at udrulningen af tank- og ladeinfrastruktur til den tunge vejtransport skal speedes op og at vi ikke må glemme overgangsteknologierne i forbifarten, som fx 2. generations HVO og biogas, som kan give en CO2-reduktion på den korte bane.
I den politiske aftale fra december om grøn omstilling af vejtransporten blev der afsat en pulje på i alt 275 mio. kr. til udrulning af drivmiddelinfrastruktur for den tunge vejtransport. Indledningsvist skal der udarbejdes en strategi, som skal være udarbejdet senest i 2022.
Største barrierer for skift til alternative drivmidler
Kilde: Transport Intelligence
Du kan finde hele undersøgelsen her. SUSTAINABILITY SURVEY 2021