{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
10. september 2021
Danske forbrugere har længe valfartet til diverse pakkeshops for at afhente deres online køb, men nu viser E-handelsanalysen, at endnu en leveringsmulighed går kraftigt frem; afhentning hos butikken.
Hent E-handelsanalysen 1. halvår 2021 her.
Lidt over hver tiende forbruger har afhentet deres pakker hos netbutikkens adresse. Det er en tredobling siden 2018, hvor kun 3% benyttede sig af denne metode.
Udviklingen har fået ekstra luft under vingerne af coronakrisen, forklarer e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, Niels Ralund.
”Vi har set mange netbutikker skrue op for Click & Collect funktionen, og samtidig har mange fysiske butikker hurtigt fået etableret muligheden for at lade kunderne købe via nettet og hente i butikken under krisen. Det har været med til at holde hånden under deres salg.”
E-handelsdirektøren forventer ikke, at udviklingen vil vende.
”Det er en forholdsvis nem måde for forbrugerne og butikkerne, så jeg tror ikke, at vi vil se en mærkbare nedgang.”
Selvhenterne på vej tilbage
I de seneste år er mængden af forbrugere, der får pakker leveret til privatadressen, faldet. Denne kurve så dog en stigning i løbet af 2020. En udvikling, der, nok ikke overraskende, skyldes Corona.
”Vi så flere hjemmelevering under første del af krisen, hvor forbrugerne gerne undgik pakkeshops osv., hvis muligt. Nu er vi dog tilbage til de sidste års udvikling, hvor selvhenterne vinder frem,” siger Niels Ralund.
Pensionister er den befolkningsgruppe, som er gladest for hjemmeleveringer med lige knap halvdelen, der foretrækker denne leveringsmetode. De unge er også blandt dem, der er gladest for hjemmelevering med 45%, der gør brug af servicen.
De unge returnerer mest
Samtidigt er unge også dem, som er mest kritisk overfor deres online køb. Knap hver femte unge forbruger (17%) returnerer helt eller delvist deres varer.
Returraten er betydeligt højere end hos de øvrige befolkningsgrupper – blandt singler og par er under hver tiende forbruger (7-9%), der returnerer deres varer. Hos midaldrende og pensionister er det kun 3%, der laver en hel eller delvis returnering.
”Tallene kan forklares med, at de unge typisk køber tøj og sko, som er de produkter, der oftest sendes retur,” siger Niels Ralund.