Gemt

Vil forbrugerne betale for bæredygtig levering og klimavenlig emballage? Virksomheder og forbruger er uenige

23. september 2021

De danske netbutikker anser klimavenlig levering og emballage som et vigtig konkurrenceparameter, og de er i gang med den grønne omstilling, men de mener ikke, at forbrugerne er villige til at betale ekstra for det. Det vil forbrugerne dog gerne ifølge ny analyse. 

Hent E-handelsanalysen for juli nederst på siden.

Alle forhold har deres uenigheder. Det gælder selvfølgelig også det sunde og voksende forhold mellem netbutikkerne og forbrugerne. 

En af uenighederne handler om, hvorvidt forbrugerne vil betale ekstra for at få leveret deres pakker i bæredygtigt materiale og på en klimavenlig måde.  

For at blive i parforholdsjargonen så har netbutikkerne – groft sagt – ikke tillid til, at forbrugerne vil betale for grønne alternativer. Faktisk tror kun 13 % af netbutikkerne, at forbrugerne vil betale ekstra for bæredygtig/klimavenlig levering, mens 36 % ikke tror det.  

Det står i kontrast til, at en stor del af netbutikkerne vurderer, at klimavanlig levering og emballage er et konkurrenceparameter og noget, som forbrugerne forventer. 

Forbrugerne vil gerne betale lidt 

Det store spørgsmål er derfor, hvad siger forbrugerne? 

E-handelsanalysen for juli 2021 svarer mere end hver tredje forbruger (36 %), at de gerne vil betale ekstra for en klimavenlig levering – det må bare ikke koste mere end 10 kr. Lysten til at betale ekstra er størst hos de yngste og mindst hos de ældste. 

Andreas Børresen er chefkonsulent i Dansk Erhverv, og han håber, at tallene giver virksomhederne noget at tænke over.   

”Vores tal viser, at netbutikkerne i en vis grad kan regne med kundernes opbakning, hvis de introducerer grønne tiltag, der koster lidt ekstra. Det kan måske få nogle af virksomhederne, som er bekymrede for finansieringen, til at arbejde med at introducere nogle grønne tiltag.” 

Langt fra tanke til handling? 

Mens mere end hver tredje vurderer, at de vil betale for klimavenlig levering, så er det blot 7 %, der har gjort det. Det kan forklares med, at der er langt fra tanke til handling (især hvis handlingen koster penge), men det er ikke hele forklaringen, vurderer Andreas Børresen. 

”Muligheden er ikke specielt udbredt, så det kan også tænkes, at mange simpelthen ikke har haft muligheden endnu.” 

Det betyder dog ikke, at klimavenlig levering ikke er en mulighed, uddyber han:  

”Rigtig mange netbutikker bruger eksempelvis elbiler og cykler, når de leverer, uden at koster ekstra for forbrugerne. Så selvom muligheden for at betale ekstra for klimavenlig levering ikke er så udbredt, betyder det ikke, at virksomhederne ikke tænker grønt, når det handler om emballage og levering.”

 

Virksomhederne er i gang 

Det bekræfter Logistikanalysen 2021 da også. Faktisk svarer over halvdelen af de adspurgte netbutikker, at de allerede nu arbejder konkret og strategisk med at gøre virksomheden mere klimavenlig, og hver femte siger, at de går i gang med arbejdet i løbet af det næste år.  

”Tallene bekræfter den oplevelse, vi får, når vi besøger vores medlemmer: den grønne omstilling er højt oppe på agendaen, og virksomhederne vil virkelig gerne gøre deres del,” siger Andreas Børresen og pointerer, at det er en rigtig god idé: 

"Flere af de stærke indkøbere, som offentlige myndigheder og store virksomheder, stiller i stigende grad grønne krav til deres leverandører. Så selvom privatforbrugerne ikke er udviser vilje nok til at vælge et grønnere produkt, eller grøn transport, kan det blive en fordel at komme i gang allerede nu for at komme i betragtning til fremtidens professionelle indkøbere". 

 

Hent E-handelsanalysen for juli ved at logge ind.

Kræver medlemskab

Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Endnu ikke bruger? Opret dig

Kontakt os

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent