Gemt

Zalando tordner frem – her er de 20 største netbutikker i Danmark

13. september 2021

Flere danske virksomheder pryder i år listen over de største netbutikker i Danmark. Listen toppes stadig af Zalando, som øger sin markedsandel med hele 25 %. Både Amazon og Wish.com går tilbage.

De første seks måneder af 2021 har været hæsblæsende for rigtig mange danske netbutikker.

Det viser sig også på listen over de 20 netbutikker, som de danske forbrugere oftest benytter. Hele 12 danske butikker har fundet vej til listen, hvilket er flere end i 2020. Blandt de fem største finder vi Matas, nemlig.com og Coop.

Den udvikling er Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv, ikke overraskende glad for.

”Det er rigtig positivt, og det er også en konsekvens af, at der faktisk er en lille tilbagegang i danskernes forbrug i udenlandske netbutikker. Det er vi glade for.”

Han lægger ikke skjul på, at coronakrisen har påvirket udviklingen ved blandt andet at presse den internationale logistik og skabe tvivl om leveringer fra udenlandske netbutikker.

”Samtidig ved vi fra analyser, at forbrugerne har haft et større ønske om at handle i de danske butikker under krisen for at støtte dem. Det har de haft god mulighed for, da vi har nogle ekstremt dygtige netbutikker og medarbejdere i Danmark, der har været klar til at håndtere den øgede travlhed, så kunderne har også fået en god oplevelse.”

Jem & Fix er årets højdespringer

Coolshop, Power og Asos er nye på listen, men den mest iøjnefaldende debutant er dog Jem & Fix, der hamrer ind på en tiendeplads og snupper 0,9 % af alle handler – nok til at slå blandt andre Amazon.

”Vores onlinesalg har vokset i flere år, og under krisen har der været ekstra smæk på. Men jeg må sige, at jeg er overrasket over, at fremgangen har været så massiv. Tallene er dog påvirket af, at de fysiske butikker var lukket i januar og februar og al omsætning derfor foregik online,” siger Claus Petersen, adm. direktør i Jem & Fix.

Selvom krisen nu er afløst af genåbning, bremser det ikke salget på nettet, forklarer han.

”Vi har fortsat fremgang, og jeg forventer, at det fortsætter.”

Zalandos markedsandel vokser markant

Fremgangen hos Jem & Fix er imponerende, og det samme kan i den grad siges om Zalandos. Den tyske e-handelsgigant topper som sædvanligt listen og snupper 5,3 % af alle handler.

”Det er en fremgang på vanvittige 25 % i et virkelig konkurrencepræget marked. Tager vi de danske briller af, må vi bare helt nøgternt sige, at det er ganske imponerende,” siger Carsten Rose Lundberg, som også hæfter sig ved fremgangen hos særligt Matas og nemlig.com.

”De havde også flot fremgang inden corona, men de har formået at bygge på under krisen, og de scorer stadig højt på kundetilfredsheden, selvom de har haft rygende travlt.”

Amazon går tilbage – Wish glider ud af listen

Amazon er vant til vild vækst og fremgang, men den amerikanske gigant må notere sig for noget som sjældent som tilbagegang og tage til takke med en plads som nummer 14.

”Det er en lillebitte tilbagegang, og jeg tror ikke, at Jeff Bezos frygter, at der nu ikke kan blive råd til en ny rumtur,” siger Carsten Rose Lundberg og fortsætter.

"Vi og andre organisationer har længe råbt op om, at Wish omgår reglerne for momsbetaling, og at deres markedsplads flyder med farlige produkter, så derfor er vi glade for, at de danske forbrugere har valgt at handle andre steder."

- Carsten Rose Lundberg

”Når det er sagt, så er det positivt, at vi har så mange danske konkurrenter, der holder Amazon stangen. Jo stærkere virksomhederne står nu, jo sværere bliver det for Amazon, når de på et tidspunkt vælger at åbne en dansk version.”

Han hæfter sig også ved, at kinesiske Wish.com er gledet helt ud af listen.

”Man skal aldrig glæde sig over andres ulykke, men lige her vil jeg gøre en undtagelse. Vi og andre organisationer har længe råbt op om, at Wish omgår reglerne for momsbetaling, og at deres markedsplads flyder med farlige produkter, så derfor er vi glade for, at de danske forbrugere har valgt at handle andre steder.”

Carsten Rose Lundberg vurderer, at det bliver svært for den kinesiske markedsplads at kæmpe sig tilbage på listen. Det skyldes, at momsbagatelgrænsen forsvandt d. 1. juli. Den berygtede regel sikrede, at forsendelser fra lande uden for EU var fritaget for moms, hvis værdien var angivet til at være under 80 kr.

Det er bevist, at nogle udenlandske virksomheder har angivet for lave værdier på pakkerne for at undgå at betale moms. Det bliver der nu forhåbentligt sat en stopper for, og dermed mister de virksomheder en konkurrenceforvridende fordel. Det er vi yderst tilfredse med.”

Samtidig vil pakkerne fra virksomheder uden for EU efter den 1. juli også blive tillagt et transportørgebyr, hvis ikke den udenlandske netbutik har sørget for, at der er afregnet moms.

 

Log ind for at hente hele E-handelsanalysen 1. halvår 2021.

 

 

Kræver medlemskab

Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Endnu ikke bruger? Opret dig

Kontakt os

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent