; ;
Gemt

D2C-dronningen Shein buldrer frem: Det kan begejstre og bekymre danske virksomheder

07. april 2022

Kinesiske Shein.com er med sin vanvidsvækst blevet symbolet på den digitale D2C-udvikling, der ruller ind over e-handelsverdenen. Det kan få konsekvenser for både producenter og netbutikker. 

”Det bliver interessant at følge Sheins fortsatte færd – jeg håber, at både virksomheder og myndigheder vil holde øje med den kinesiske komet.” 

Sådan lød det fra e-handelsdirektør Niels Ralund, da Dansk Erhverv i juni 2021 satte fokus på den fremadstormende kinesiske netbutik Shein.com. 

Nu er der endnu mere grund til at holde øje. Sheins vækst buldrer frem, virksomheden er tæt på at rejse 1. mia. dollars og nærmer sig en værdiansættelse på 100 mia. dollars.  

”Det er voldsomme tal, og Shein er en uhyre interessant virksomhed på grund af deres brug af teknologi, produktionshastighed og den måde de interagerer med deres kunder. Men det mest interessante er den D2C-bølge, som Shein for mange er blevet symbolet på,” forklarer Andreas Børresen, chefkonsulent i Dansk Erhverv. 

”D2C er ikke et nyt fænomen, men den digitale udvikling gør, at det nu bliver endnu mere udbredt, hvor flere og flere producentvirksomheder begynder at sælge direkte til kunderne. Det er klart en af de mest interessante forretningstendenser i øjeblikket.”   

Udviklingen er både interessant for producentvirksomhederne og for de traditionelle “mellemmands-netbutikker,” pointerer han. 

“Det er helt klart noget, som netbutikkerne skal være opmærksomme på. Hvordan agerer vi, hvis en producent begynder at sælge direkte til “vores” forbrugere? Hvordan skaber vi værdi for både producenter og forbrugere?” 

Nye tal: Forbrugerne ser fordele ved D2C 

I Dansk Erhvervs E-handelsanalyse fra februar svarer 40 procent af forbrugerne, at de får den bedste og mest detaljerede produktinformation, når de handler direkte hos producenten. 33 procent forventer, at de sparer penge ved at ”hoppe mellemmanden over,” mens mere end hver tredje forbruger vurderer, at de kan være mere sikre på kvaliteten og originaliteten ved at handle direkte hos producenten. 

”Det er interessante tal, der viser, at forbrugerne ser ganske klare fordele ved at handle direkte hos producenten, og det bliver kun endnu mere interessant af de friske tal fra en undersøgelse af Gapgemini Research Institute,” siger Andreas Børresen. 

Undersøgelsen med 10,000 forbrugere fordelt på 10 lande (ikke Danmark) viser, at 7 ud af 10 forbrugere mellem 18 og 24 år har handlet direkte hos en producent inden for de seneste seks måneder, mens det er tilfældet for 58 procent af de 25- 40-årige. På tværs af aldersgrupper har 4 ud af 10 handlet D2C. 

Især tallene om de unge viser, at D2C-tendensen skal tages alvorligt af virksomhederne, pointerer Andreas Børresen. 

”Vi ser flere danske producentvirksomheder kaste sig over D2C. Det giver også god mening for dem, fordi man kan opsamle en masse data og viden om forbrugernes adfærd. Det bliver dog først rigtig interessant, når man kan sætte den data i spil. Det er det, som Shein er så gode til, og det er det, som de danske producentvirksomheder skal stræbe efter.” 

“Og så skal netbutikkerne selvfølgelig overveje, hvor de passer ind, og hvordan de kan holde på kunder og producenter. Verden er ikke blevet mindre kompleks af udviklingen.” 

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent