Gemt

Er tiden moden til XR for danske netbutikker?

28. april 2022

Vi er stadig i den spæde begyndelse, men flere virksomheder kigger nu mod teknologier og redskaber som AR og VR, viser tal fra Dansk Erhverv. Det er helt oplagt, for teknologien kan meget mere end at give opsigtsvækkende kampagner, forklarer Joachim Werther Jensen, medstifter og adm. direktør i virksomheden VRDK. Elgiganten har taget teknologien til sig og melder om glade kunder.

Da Dansk Erhverv i slutningen af 2021 spurgte de danske netbutikker, hvilke teknologier de ville bruge og satse yderligere på i 2022, var svarene nogenlunde de samme, som da vi spurgte forrige år: e-mailmarketing, personalisering og ordrehåndtering er blandt de mest populære.

I bunden af listen sker der dog nogle interessante ting. Eksempelvis på chatområdet, som netbutikkerne tilsyneladende ikke satser på.

En anden interessant ting er, at AR/VR kommer ind på listen. Dog er det kun 1 procent af netbutikkerne, der vil kaste sig over denne fælles betegnelse for teknologi, som også bredere kendes som XR.

”XR, som dækker over alt fra VR til AR og 3D-scanninger, har jo efterhånden eksisteret i nogle år, men generelt er opfattelsen hos mange virksomheder dog stadig, at det endnu er en lidt umoden teknologi, som man ikke helt kan se, hvordan den skal bruges kommercielt i ”almindelige netbutikker,” forklarer Andreas Børresen, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Han vurderer dog, at der nu er ved at være grobund for at flere virksomheder kan bruge det.

”Vi har efterhånden set flere kommercielle cases, hvor brugen af XR giver mening – rigtig mange har nok set Ikeas – og jeg tror, at vi efterhånden er der, hvor både teknologi og virksomheder er ved at være modne.”

Det giver helt andre muligheder

Den påstand er Joachim Werther Jensen helt enig i. Det er dog ikke så overraskende. Han er nemlig medstifter og adm. direktør i virksomheden VRDK, som fra kontoret på Nørrebro hjælper virksomheder med stort set alt indenfor XR.

Joachim Werther Jensen kan dog bakke sin vurdering op med cases for virksomheder, der spænder fra A&O Johansen til Secher Fine Art & Design og DR.

Ifølge direktøren er teknologien måske mest kendt for interessante kampagner med levende busskilte og reklamer med viralt potentiale.

"Teknologien kan vise dimensioner og give kunderne mulighed for at interagere med produktet. Hvis du eksempelvis sælger en stol, et toilet eller sofa, så er Augmented Reality nærmest det bedste redskab, du kan få."

- Joachim Werther Jensen

Men mange undervurderer, hvor oplagt teknologien er for eksempelvis virksomheder med fysiske produkter, som kunderne kan have svært ved at vurdere dimensionerne på.

Teknologien er nemlig i bund og grund visuel kommunikation, forklarer han.

”Teknologien kan vise dimensioner og give kunderne mulighed for at interagere med produktet. Hvis du eksempelvis sælger en stol, et toilet eller sofa, så er Augmented Reality nærmest det bedste redskab, du kan få. Uanset hvor dygtig en sælger du er eller hvor gode produktbilleder, du har, så kan du ikke vise, hvordan produktet vil se ud i kundens hjem. Samtidig er teknologien meget nem at implementere for netbutikker, så det er oplagt.”

Elgigantens erfaringer

Elgiganten er en af virksomheder, som har kastet sig over teknologien. Begrundelsen var at give kunderne i netbutikken samme muligheder som i de fysiske butikker, forklarer Simon Willer, chef for e-handelsholdet i Elgiganten.

“Vi vil gerne give vores kunder en mulighed for at se produkter i den sammenhæng, hvor produktet skal være. I vores varehuse kan vi tilbyde kunderne at føle og røre ved produktet. På Elgiganten.dk må vi ved hjælp at teknologi komme så tæt på den fysiske oplevelse som muligt, så kunden kan tage det bedste valg for dem. Her er AR et af værktøjerne vi er begyndt at bruge for at komme det nærmere.”

"På Elgiganten.dk må vi ved hjælp at teknologi komme så tæt på den fysiske oplevelse som muligt, så kunden kan tage det bedste valg for dem."

- Simon Willer, Elgiganten

Elgigantens løsning er forholdsvis simpel, men den har alligevel hævet konverteringen, lyder det fra Simon Willer.

"Samtidig er jeg positivt overrasket over alle de typer af produkter, hvor brugerne klikker for at se produktet med AR. Der hvor vi ser størst udnyttelse af løsningen er på produkter som TV, computer og større produkter. Det giver lidt ekstra til kunden, når et bestemt TV til stuen skal vælges, at det bedre kan vurderes, hvordan det ser ud.”

“Udviklingen er måske ikke gået så hurtig, som mange spåede, men jeg er helt sikker på, at det er noget, der er kommet for at blive,” supplerer han.

Handler om konkurrence

Joachim Werther Jensen har selvfølgelig en kommerciel interesse i, at flere virksomheder kaster sig over teknologien, men, forklarer han, det handler også handler om noget mere.

”Konkurrencen bliver hele tiden hårdere, og hvis virksomhederne og vi som nation skal klare os bedst muligt, så er jeg helt overbevist om, at vi skal være på forkant med de nyere teknologier, som XR dækker over.”

Den vurdering er Andreas Børresen enig i:

”Det er også derfor, at vi i Dansk Erhverv begynder at snuse lidt til området. Vi skal være på forkant, så vi kan hjælpe de medlemmer, som overvejer at kigge mod XR – for jeg er ikke i tvivl om, at det bliver en større del af virksomhedernes hverdag i en forholdsvis nær fremtid.”

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent