Gemt

Permissions-problemer i danske netbutikker - indsamler du også ugyldige permissions?

28. april 2022

Et tjek af 25 netbutikker viser, at over halvdelen indhenter ugyldige permissions til markedsføring. Læs med og se, hvordan du indsamler de essentielle permissions korrekt 

Dansk Erhverv har foretaget en undersøgelse blandt 25 tilfældigt udvalgte e-handlere, store og små, der sælger varer og ydelser til forbrugere eller erhvervsdrivende. Undersøgelsen viser, at 15 ud af 25 virksomheder, der indhenter samtykke via deres hjemmeside, ikke oplyser, at samtykket kan trækkes tilbage. Det betyder, at de indhentede permissions er ugyldige. Der er ofte også andre mangler i samtykketeksten. 

”En solid samtykkedatabase er et vigtigt redskab for bl.a. e-handlere til at markedsføre deres produkter. Det er overraskende, at virksomhederne ikke gør mere for at sikre, at de permissions, de indhenter, er gyldige og kan dokumenteres. Det er ganske få ændringer, der skal foretages, for at permissions er gyldige,” siger Tina Morell, chefkonsulent i Dansk Erhverv. 

Samtykkebannere 

Samtykkebannere, der bruges til at indsamle permissions til markedsføring, findes i mange former. De er ofte meget enkle og indeholder ingen eller meget få oplysninger. Samtykker indhentet via nedenstående bannere lever ikke op til markedsføringslovens krav. 

 

 

Det skal du oplyse i dit samtykkebanner 

Det er faktisk ikke vanskeligt at gøre det rigtigt. Du skal bare sørge for, at følgende fremgår direkte eller evt. indirekte af samtykkebanneret: 

  • Hvilken virksomhed kunden vil modtage markedsføring fra. 
  • Hvordan kunden vil modtage markedsføring – f.eks. via e-mail, sms eller Messengerbeskeder. 
  • Hvilke produktkategorier nyhedsbrevet vil indeholde reklame for (f.eks. møbler, sko eller evt. produkter inden for vores sortiment) 
  • At samtykket kan trækkes tilbage, eller at nyhedsbrevet kan afmeldes. 

Yderligere krav 

Samtykket skal gives aktivt via en tilmeldingsknap eller en tjekboks, og salg af en vare eller en ydelse må ikke være betinget af, at der gives samtykke til markedsføring. 

Indsæt som minimum et link til persondatapolitikken, hvor man kan læse, hvordan I behandler de oplysninger, nyhedsbrevsmodtageren giver om sig selv. 

Det skal være nemt og gebyrfrit at afmelde sig nyhedsbrevet – fx gennem et link i hvert nyhedsbrev. 

Eksempel på, hvordan et samtykke kan formuleres 

¤ Ja tak, jeg vil gerne modtage [NN’s] nyhedsmail med nyheder, tips og gode tilbud for møbler og andet inden for vores sortiment.  

e-mail ……  

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Læs hvordan vi behandler dine personoplysninger i vores persondatapolitik [link].  

Dokumentation for samtykket 

Hvis en person klager til Forbrugerombudsmanden over at have modtaget en markedsføringsmail fra din virksomhed, er det vigtigt, at du kan dokumentere dine permissions. 

Dvs. at du skal kunne vise den tekst, kunden har signet op til. Lav fx et screendump og giv hver samtykketekst et versionsnummer.  

Du er også nødt til at registrere de oplysninger, du har om kunden: Fx e-mailadresse og evt. navn og telefonnummer, samt evt. IP-adresse og den dato/det tidspunkt kunden gav samtykke. Du skal notere, hvilken version af dine samtykketekster kunden sagde ja til.  

Dokumentationen bør opbevares i indtil 2 år efter, at du har sendt det sidste nyhedsbrev til kunden.  

Hjælp! Hvad gør jeg, når min virksomheds samtykketekster ikke lever op til markedsføringslovens krav, og jeg ikke har dokumentation for mine permissions? 

Vores anbefaling er, at du straks retter dine tekster til, så de lever op til markedsføringslovens krav, og du sikrer dig dokumentations for dine permissions. 

Du kan bede dine nyhedsbrevsmodtagere opdatere deres permissions, men erfaringen viser, at du vil miste rigtig mange nyhedsbrevsmodtagere, fordi de færreste læser deres mails, eller fordi de ikke vil bruge tid på det. 

Den juridiske baggrund 

Den 25. maj 2018 blev der med GDPR indført et krav om, at det samtidig med indhentelse af samtykke skal oplyses, at et samtykke til behandling af personoplysninger kan trækkes tilbage. Det fremgår af GDPR, at forordningens krav til samtykke også gælder for samtykke til markedsføring og cookies.  

Kravet har ikke betydning for samtykker, der er indhentet inden den 25. maj 2018.  

Kravet om, at det skal oplyses, at et samtykke til markedsføring kan trækkes tilbage, blev indført i markedsføringsloven den 17. januar 2020.  

Du kan læse mere om samtykke til markedsføring og undtagelsen til spamforbuddet her (Kun for medlemmer) 

I Forbrugerombudsmandens spamvejledning.