Gemt

Udlandshandlen faldt under coronakrisen – hvad nu?

21. april 2022

De danske forbrugere handlede mindre i udlandet under coronakrisen, men nu kan den økonomiske usikkerhed få forbrugerne til igen at søge mod de udenlandske netbutikker i jagten på lavere priser. Derfor skal de danske virksomheder være klar til øget konkurrence og satse på eksporten, lyder det fra Dansk Erhverv.  

I 2020 skete der noget usædvanligt i dansk e-handel.  

Danskernes forbrug i de udenlandske netbutikker dykkede med 10 procent efter at have vokset markant i flere år. Imens buldrede forbruget i de danske butikker frem med 15 procent.  
I 2021 voksede forbruget i udlandet så igen. Denne gang dog kun med 8 procent, som er markant mindre end væksten på 21 procent i de danske butikker og cirka en halvering af den normale udlandsvækst.

  

Selvom tallene er lidt usikre, fordi mange forbrugere tror, at store udenlandske netbutikker som Zalando og H&M er danske, er konklusionen klar: coronakrisen fik de danske forbrugere til at have hive handlen hjem i de danske butikker. 

Vender udviklingen? 

Det er til gengæld knap så klart, hvordan det vil gå nu, hvor pandemien – i hvert fald i Danmark – er bag os. Det forklarer Jens Wedenborg, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv og blandt andet specialiserer sig i e-eksport. 

”Vi ved fra en analyse fra december 2021, at forbrugerne forventer at skrue op for forbruget i udlandet igen, men vi ved ikke, hvor meget det bliver, om det bliver på bekostning af køb i danske butikker eller blot bliver lagt oveni.” 

Analysen blev lavet før krigen i Ukraine og de voldsomme økonomiske udsving med inflation, stigende producentpriser, rekordlav forbrugertillid og tårnhøje energipriser. Og netop disse faktorer kan få betydning for, hvor forbrugerne handler, vurderer Jens Wedenborg. 

”Usikkerheden kan formentlig få flere til at kigge mere efter prisen, og vi ved, at netop lavere pris er en af de væsentligste årsager til, at forbrugerne handler i udlandet. Derfor er der grund til at tro, at flere forbrugere vil kigge mod udlandet.” 

 

Presset branche 

Hvis forbrugerne søger mod udlandet, vil det være skidt nyt for e-handelsbranchen, hvor flere virksomheder melder, at den voldsomme vækst under pandemien er blevet afløst af lavere forventninger og vigende salg.  

”Sammenholdt med stigende udgifter, så er det begyndt at gøre ondt hos en del virksomheder, og det vil selvfølgelig ikke hjælpe dem, hvis forbrugerne søger mod udlandet” siger Jens Wedenborg og uddyber, at der dog er grund til optimisme: 

”Der er kommet mange nye kunder til, og de danske netbutikker har leveret på et tårnhøjt niveau under krisen. Det har skabt en kundetilfredshed, som forhåbentligt får forbrugerne til at blive, selvom de måske kan finde en lidt lavere pris i udlandet.” 

Eksportvåbenet    

En anden grund til optimisme er, at netbutikkernes eksport er steget markant de senere år. 30 procent af netbutikkerne sendte i 2021 mindst hver fjerde pakke til udlandet, mens det blot var knap hver femte netbutik i 2018, der havde så stor eksportandel. 

“Det er positivt i sig selv, men i lyset af forventningen om mere udlandshandel, så er det virkelig positivt. For at omskrive et kendt citat: Hvad udad tabes, skal udad vindes, og derfor håber vi selvfølgelig, at flere netbutikker kaster sig over eksporten,” lyder det fra Jens Wedenborg.  

For at hjælpe netbutikkerne med det, vil vi i Dansk Erhverv i den kommende tid opdatere vores eksisterende eksportguides, udgive nye og afholde seminarer med fokus på eksport – blandt andet til Tyskland.   

Netbutikkerne skal være endnu skarpere 

Eksporten er et vigtigt våben, men de danske netbutikker skal selvfølgelig også fokusere på at være så konkurrencedygtige som overhovedet muligt på hjemmebane. Det er ikke blevet nemmere af høje fragtpriser, mindre adgang til marketingdata og generelt stigende omkostninger.    

”Hvis man kan lide udfordringer, er det godt, for der er nok at tage fat på,” siger Jens Wedenborg og uddyber: 

“Hvor man tidligere har fokuseret på vækst og konsolidering, skal der nu også være fokus på omkostningerne. Man bør se på, om der er forretningsgange, der kan ændres, produktionsmetoder der måske kan automatiseres og måske kan der også energieffektiviseres nogle steder. Ift. konkurrencesituationen så er det åbenlyst at have fokus på prisen, men det giver sjældent hele billedet og derfor skal man selvfølgelig stadig arbejde på at skabe gode kundeoplevelser, få mest muligt ud af sin marketing og så videre.” 

Dansk Erhverv Digital Handel vil i den kommende tid sætte fokus på, hvordan netbutikkerne kan håndtere post-corona-hverdagen. Har du ideer til emner, guides eller events, så hører vi meget gerne fra dig.

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent