{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
23. august 2022
Det blev med Aftale om grøn omstilling af vejtransporten fra 4. december 2020 aftalt at igangsætte en analyse af mulige tiltag der kan fremme samkørsel. Transportministeriet har netop offentliggjort analysen, som viser at der i gennemsnit kun sidder 1,08 person i hver personbil, hvor føreren pendler til og fra arbejdspladsen eller uddannelsesinstitutionen, og samlet set 1,4 på tværs af alle bilture. Der således et stort uudnyttet potentiale i at fremme samkørsel for således at mindske trængslen på vejnettet.
Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv udtaler i den forbindelse:
”Det er positivt at man med denne analyse søger at sætte fokus på at afdække barrierer for, at flere vælger at køre sammen, da det kan bidrage til at reducere trængslen og mindske CO2-udledningen. Privatbilismen i Danmark har været støt stigende i flere år, hvor det samlede transportarbejde med bil er steget med 8,4 pct fra 2015 til 2019. Vi er derfor glade for, at denne rapport sætter fokus på, at samkørsel kan være en måde, hvorpå den eksisterende bilpark kan udnyttes bedre og bidrage til at mindske trængsel, hvilket samtidig betyder at samkørsel både kan skabe øget mobilitet og mobilitet til flere.
Der er ingen tvivl om, at delebiler, cykler og kollektiv transport til sammen kan reducere behovet for egen bil, derfor er det helt oplagt, at der skal være et bedre samspil mellem mobilitetsformerne, som gør det så optimalt for brugerne som muligt.
Hvis man lykkes med at få udbredt samkørsel, vil det for eksempel betyde, at brugerne kan få et større udvalg af transportmuligheder, så vi kan få kombinerede rejsemuligheder, kaldet Mobility as a Service, mere ud over rampen, og at der vil kunne blive mere plads på vejene til erhvervstrafikken, som ikke har de samme muligheder for samkørsel som privatbilisterne.
Nu er det vigtigt, at der sættes handling bag ordene og at man først og fremmest ser på, hvad der vil være godt for brugerne, når man tager de videre skridt, så vi f.eks. kan få skabt et endnu bedre samlet digitalt overblik over samkørsel og integration af samkørsel og kollektiv trafik, så Mobility as a Service bliver en reel mulighed til glæde for samfundet.”
Du kan læse hele analysen her.