Gemt

Forbrugerklagenævnet slår fast: Forbrugere har ansvaret for at indtaste korrekte oplysninger

09. august 2022

En forbruger skal betale for et abonnement på en boligportal, selvom han ikke har haft adgang til portalen, da det skyldes, at han har afgivet forkert mailadresse. Det udtaler Forbrugerklagenævnet.

En forbruger oprettede i maj 2020 et abonnement på en boligportal til en pris på 299 pr. måned. Han fik ingen ordrebekræftelse, og hans login virkede ikke. Knapt et år senere klagede han over, at han løbende var blevet opkrævet betaling uden at have modtaget ydelsen. Han krævede i alt 3.597 kr. tilbagebetalt.

Forbrugerklagenævnet udtalte, at det var forbrugerens eget ansvar at indtaste korrekte oplysninger, og da han var nærmest til at reagere, når han konstaterede, at han ikke havde adgang til portalen, fik han ikke medhold i sit krav om tilbagebetaling.

Denne afgørelse er i tråd med en tidligere afgørelse, hvor en forbruger fejlagtigt troede, at hans køb af 3 flybilletter ikke var gået igennem, hvorefter han købte 3 nye billetter.  Årsagen til, at han ikke havde modtaget ordrebekræftelsen, var, han havde indtastet en forkert e-mailadresse.

Forbrugerklagenævnet udtalte, at det var forbrugerens ansvar at indtaste korrekt e-mailadresse, og han kunne derfor ikke få beløbet for de tre første flybilletter tilbagebetalt.

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent