; ;
Gemt

Første møde i nyt Metaverse Lab samlede folk på tværs af brancher

IT-Branchen og Dansk Erhverv har samlet virksomheder på tværs af dansk erhvervsliv for at finde ud af, hvad der er op og ned i den virtuelle verden: metaverset. Lige fra modebranchen til detail, oplevelses- og spilindustrien har nogle af verdens største virksomheder som Disney, Gucci og ikke mindst Meta, der ejer bl.a. Facebook og Instagram, investeret store beløb – og kurven går i øjeblikket kun opad.

12. december 2022

McKinsey & Co.-rapporten ’Value creation in the metaverse’ er der investeret 120 milliarder dollar i metaverset alene I 2022, og mange forbrugere er allerede rykket med og begyndt at købe NFT’er og anden digital ejendom.  

Derfor har Dansk Erhverv og IT-Branchen taget initiativ til at samle virksomheder på tværs af brancher for at skabe et forum, hvor medlemmerne kan få viden og inspiration om emnet. Første møde løb af stablen d. 5. december med deltagelse af +40 virksomheder fra detailhandlen, industrien, underholdnings- og oplevelsesbranchen samt naturligvis it-virksomheder.  

Metaverse Lab er tænkt som et arbejdende fællesskab, hvor formålet er at give deltagerne konkret erfaring med de muligheder, der ligger i den gruppe af teknologier, som samlet set udgør den virtuelle forlængelse af den fysiske verden.  

På første møde i Metaverse Lab var der både et oplæg om metaverset, som gav deltagerne en fælles referenceramme samt viden om udvikling og trends, og korte inspirationsindlæg fra nogle af de virksomheder, der allerede har givet sig i kast med at bruge fx augmented reality (AR) i deres interaktion med kunder.  

imagescm9.png

Idéen med Metaverse Lab har fra starten været at lave et åbent forum, hvor medlemmerne selv er med til at sætte retningen. Der var derfor også afsat god tid til, at deltagerne skulle diskutere de muligheder og barrierer for at få værdi ud af potentialet i metaverset, og i mødets anden halvdel blev der talt om, hvordan deltagerne gerne ville arbejde i det nye forum. Ønsker, der gik igen, var bl.a. fokus på konkrete business cases og muligheden for at komme på virksomhedsbesøg – både hos de virksomheder, som udvikler teknologierne og hos de virksomheder, som allerede har projekter i gang, som er relateret til metaverset.  

Dansk Erhvervs webinarer om metaverset har allerede tiltrukket mere end 200 nysgerrige virksomheder, og der er altså stor interesse – nu giver Metaverse Lab medlemmer af IT-Branchen og Dansk Erhverv et samlingspunkt for dem, der gerne vil se, hvordan elementer fra metaverset kan bruges i deres forretning.