Gemt

Iværksætterne Henrik Bendix og Martin Andersen: Vi skal vænne os til tanken om kollektiv transport i luften

13. december 2022

Forestil dig et Danmark, hvor den kollektive trafik også findes i luften. Hvor du i stedet for at hoppe på et tog eller en bus, kan gå ned på en perron og tage en slags helikopter eller et lille fly på små landingspladser, der ligger ved siden af andre kollektive stoppesteder.


Står det til Henrik Bendix og Martin Andersen fra CPH
Helicopter ser fremtiden sådan ud: Små elektriske, kosteffektive og meget støjsvage luftfartøjer skal binde Danmark bedre sammen og spare landet for over 120.000 tons CO
2. I 2035 skal disse fly transportere omtrent 84.000 danskere væk fra vejene og op i luften, hver dag, og til samme pris, som det koster DSB at producere en togbillet.  

Virksomheden, hvori de to herrer skal få visionen til at ske, er CPH Helicopter. CPH Helicopter er i dag et helikopterbureau, der flyver kunder fra A til B på en let og effektiv måde. De laver sightseeingture og almindelige flyvninger for danskere og internationale kunder, der vil have en oplevelse i luften, eller som ønsker at betale sig fra at komme hurtigere frem til deres destination. Men som deres virksomhed tegner sig ud i dag, er ikke sådan den skal se ud i fremtiden. For de to stiftere drømmer at tjene et langt større samfundsmæssigt formål, og tage Danmark ind i en ny tidsalder for kollektiv transport.  

Historien begynder i 2011, hvor Henrik Bendix og Martin Andersen stødte på hinanden første gang. Henrik Bendix har en kommerciel baggrund og en lang historik med at lave start-ups inden for oplevelsesindustrien, infrastruktur og logistik. Martin Andersen var dengang ansat i et helikopterselskab og drømte om mere end bare at flyve. De to satte sig for at finde ud af, hvordan man kan udnytte den kæmpe ressource, som luftrummet er, og dermed gøre flyvning til en integreret del af den kollektive transport. 

”Det første skridt vi tog, var i 2015 at projektere en heliport i Nordhavn med hangar, kontor og kundefaciliteter. Det foregik i tæt samarbejde med Københavns Kommune og gode visionære investorer. Men fremskridtet var kortvarigt, da vores virksomhed blev udtaget, og så gik der politik i den. Politiske kræfter i kommunen frygtede, at heliporten ville støje og forurene, også selvom vores projekt overholdt alle love og regler. Kun Konservative og Liberal Alliance støttede os til sidst” siger Martin Andersen.  

Selvom visionen om at etablere heliporte og flyve danskere i helikoptere fra A til B blev slukket, stoppede det dem ikke. Ambitionerne er sidenhen vokset, og siden 2018 er alle kræfter lagt i at undersøge elektrificering af luftfart. De har vurderet mere end 600 globale projekter og etableret kontakter til udenlandske virksomheder, der i lande som Frankrig, Sydkorea, Canada, USA, Norge og Sverige, er langt længere med ’Advanced Air Mobility’ og ’Mobility as a Service (MaaS)’-segmentet. Alt dette gør Martin Andersen og Henrik Bendix imens de driver CPH Helicopter – for det er her, den delvise finansiering til projektet også kommer fra. 

På trods af deres travle skema, er visionen krystalklar. I fremtiden skal man transportere passagerer i mindre elektriske luftfartøjer, der kan rumme samme antal passagerer som en taxi eller en bus.  

Henrik Bendix forklarer: ”Ligesom med Rejseplanen, skal fremtidige MaaS rejseagenter, via en app, vise dig muligheden for at hoppe på et lille fly tæt på andre kollektive stoppesteder. Flyet skal sætte dig af ved enten din destination eller ved et stoppested tæt på din destination, hvorefter et andet kollektivt transportmiddel skal transportere dig de sidste par kilometer. Det vil være CO2 neutralt og det vil give dig en markant kortere rejsetid på længere distancer. Især på tværs af indre farvande. Dertil vil der være afgange lige så ofte som regionaltogene afgår, samt mulighed for OnDemand-bestilling.” 

Martin Andersen fortsætter: ”Udover det bæredygtige perspektiv, som vil være en stor samfundsmæssig gevinst for Danmark at høste, har det også en anden stor fordel. Nemlig, at det vil binde vores lille land langt bedre sammen. Kollektiv transport i luften har potentiale til at ændre hele demografien, hvor flere personer, der ønsker at bosætte sig i landdistrikter eller på øer, langt hurtigere kan komme til og fra metropolerne og de større provinsbyer.”  

Flyruterne kan således binde landet langt bedre sammen, og i samspil med anden kollektiv transport f.eks. metro, elbil taxi og bus, skal flyene lande ved siden af andre kollektive stoppesteder. Det lever i det store hele op til et Danmark i bedre balance, som politikerne proklamerer så fint inde på Christiansborg.  

Men før teknologien er på plads, og himlen bliver fuld af elektriske luftfartøjer, skal danskernes og ikke mindst politikernes mindset ændres. For vi har alle et mål om at gøre transportsektoren grønnere, og det kræver at mere transport flyttes op mod himlen. Ifølge de to stiftere, er udbygning og etablering af motorveje og broer ikke nødvendigvis den rigtige investering at gøre, hvis vi skal nedbringe vores CO2-udslip med 70 pct., som det er politikernes vision i 2030. 

FAKTABOKS

En undersøgelse fra de europæiske luftfartsmyndigheder EASA, viser at danskerne er positivt stemte over for AAM, hvor 80 pct. af de adspurgte tilkendegav, at de er positive eller meget positivt stemte overfor de services elektriske luftfartøjer giver, hvis de blev installeret og sat i gang. Dertil svarede 41 pct., at de var klar til at prøve det, allerede inden det overhovedet var afprøvet. Derudover placerede EASA-undersøgelsen København på en 27. plads ud af 389 EU- byer, samt Øresundsregionen på en 16. plads ud af 91 EU-metropoler, i forhold til egnethed for AAM-services. København og Norden er således et oplagt sted at begynde. 

”Det undrer os, at dialogen og villigheden til at investere i det, ikke er større herhjemme. For både vores nabolande og en lang række andre lande er langt længere end os. Tag f.eks. Norge og Sverige. Grundet fremkommeligheden med fjorde og fjelde, bliver deres landtransporttid markant længere. Derfor har de været nødsaget i at kigge ind i kollektiv lufttransport tidligt. Men Danmark har også geografiske udfordringer – f.eks. ved transport på tværs af landsdelene og de indre farvande, der skaber nødvendige omveje på landjorden, eller flere øers delvise isolering fra provinsbyerne og hovedstaden.” udtaler Henrik Bendix.  

Henrik Bendix og Martin Andersens største udfordring er, at tanken om kollektiv trafik i luften er helt ny i Danmark. Det er nyt for befolkningen, for politikerne og for hele sektoren. Og de elektriske luftfartøjer, der i fremtiden skal transportere danskerne, er ikke færdigudviklet eller certificeret før tidligst 2025. Luftfartøjerne går under det, man kalder for eVTOL, eSTOL og eCTOL. De første typer kan lige nu transportere op til fire passagerer og flyve ca. 200 kilometer pr. opladning. Men hvert år sker der udvikling i teknologien, især på batterier og elmotorer. Derfor forventer Henrik Bendix og Martin Andersen, at disse luftfartøjer kan transportere det samme antal mennesker, som en bus kan indeholde, allerede inden for et årti. De forventes også at kunne transportere alle disse mennesker over en længere distance, netop fordi batterilevetiden hele tiden forlænges. Om nødvendigt, kan hybridteknologi også tilføjes.  

Martin Andersen forklarer: ”Historisk har disse typer luftfartøjers teknologi allerede bevist, at de med succes kan flytte en busstørrelse med passagerer. Det er således nærmere en finpudsning af en kendt, afprøvet teknologi, som er tilpasset fremtidens elektrificerede verden, end det er en helt ny opfindelse. Fordelen er, at de er CO2 neutrale, de høres stort set ikke, og de ankommer – sjovt nok - til tiden, eftersom de ikke skal holde i kø.” 

Forudsætningen for udviklingen er dog, at der investeres i det. Og det er her de to partnere løber ind i deres største udfordring: at skaffe kapital. 

For udover at politikerne ikke rigtig har taget hul på dialogen, og danskerne ikke er oplyste omkring potentialet i elektriske flyvninger endnu, oplever Henrik Bendix og Martin Andersen at løbe panden mod en mur, når de skal søge funding til deres projekt. Som infrastrukturvirksomhed oplever de, at de ikke passer ind i nogle af kasserne. For de steder, hvor man som virksomhed, der beskæftiger sig med landtransport, kan søge funding, mangler der viden om flytransport som kollektiv transport.  

Derfor håber de to partnere, at staten og politikerne begynder at inkludere elektrisk luftfartstransport i deres visioner om at gøre Danmark et mere bæredygtigt land. Deres mål er at få nogle kommuner og andre partnere til at investere i såkaldte ”Vertiporte” – altså landingspladser der ikke kræver så meget plads, så de kan afprøve deres forretningsplan om at komme tættere på byen. Baseret på rapporter vurderer de to partnere, at behovet i Storkøbenhavn og omegn bliver 5-6 stk. vertiporte inden slutningen af næste årti. Det svarer til en dansk markedsværdi på ca. 7 milliarder kroner med ca. 22 millioner årlige passagerer. 

Det kræver således at befolkningen og politikerne bliver bedre oplyste. For manglende oplysning gør folk skræmte over for nye ting. Derfor vil Henrik Bendix og Martin Andersen fortsætte med arbejde hårdt på at oplyse politikerne og befolkningen. Visionen skal fortælles, så alle kan være med. For prøv og forestil dig, hvis du kunne hoppe i et mindre elektrisk luftfartøj i Nordhavn og på bare 30 minutter befinde dig i den anden ende af landet, støjfrit, forureningsfrit og til en pris, der matcher togbilletten. Så er uddannelsesmuligheder, jobmuligheder og bosætningsmulighederne pludseligt ikke så begrænsede længere.