Gemt

Ny emballagelov: Mere emballage kan genbruges og affaldsmængden reduceres

08. december 2022

 

EU-kommissionen har fremlagt et nyt banebrydende forslag med blandt andet reduktions- og genbrugsmål for emballager. Det er en milepæl mod et samfund med mindre affald, mener Dansk Erhverv, der opfordrer til en målrettet indsats for at få det til at lykkedes.

 

Med forslaget om en ny emballagelov tager EU-kommissionen et stort skridt mod en fremtid med mindre emballage, mere genbrug og langt mere genanvendeligt plast i nye emballager. Forslaget vil også omfatte forsendelsesemballage og derved kan danske e-handelsvirksomheder allerede nu forberede sig på skrappere krav til bl.a. kassens udformning og genanvendelse af fyld.

”Dansk Erhverv deler de cirkulære ambitioner i tiltaget, og især harmoniseringstiltagene i forslaget er noget som vil støtte op om erhvervets grønne ambitioner på emballageområdet, især når det gælder mærkningsordninger og designkriterier for emballage” siger Andreas Hastrup Clemmensen, chefkonsulent for cirkulær økonomi i Dansk Erhverv

Rammevilkår skal sikre velfungerende løsninger

Af tiltagene kan nævnes stigende reduktionsmål og genbrugsmål for emballager pr. produktgruppe, hvilket bl.a. betyder øgede krav til papkasser anvendt i e-handlen.

  • ”Empty space ratio’ (tomt rum) skal minimeres i emballagen (salgsemballager, transport, e-handel) – her vil fyld i pakker tælle som ’tomt rum’.
  • Transport og e-handel emballage må max. have 40% tomt rum

Herudover er der konkrete designkrav til emballager, herunder krav til genanvendt indhold i plastemballager. 

Selvom det er positivt, at kommissionen præsenterer en helhedsplan for, hvordan hele emballageområdet kan reformeres, stiller det også en række nye krav til erhvervslivet, som ikke kan løftes alene. Derfor efterspørger Dansk Erhverv, at erhvervslivet inddrages i løsningerne.

”Selvom målsætningerne er nogle år ude i fremtiden, så giver det god mening at gå i gang med at arbejde aktivt med sine emballager allerede nu. Det er bl.a. vigtigt at få et overblik over hvilke emballager man sætter på markedet, og om de kan designes anderledes. Det vil også hjælpe i producentansvaret for emballage, som allerede medvirker økonomiske incitamenter fra ultimo 2024.” siger Andreas Hastrup Clemmensen.

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Klima, energi og miljø

Andreas Hastrup Clemmensen

Chefkonsulent
Medarbejderprofil