Gemt

Havnetunnel i København et skridt nærmere realitet

04. februar 2022

Med den politiske aftale ”Infrastrukturplan 2035”, som et flertal i Folketinget indgik i sommeren 2021, er der for alvor kommet skub i projektet med at anlægge en havnetunnel i København efter mange års tilløb. Det er et projekt, som Dansk Erhverv anser som en vigtig del af løsningen på at fremme mobilitet i hovedstadsområdet og derfor aktivt støttede i forbindelse med infrastrukturforhandlingerne. Derfor er det glædeligt, at forberedelsen af en havnetunnel for alvor er kommet i gang.

 

En ny Østlig Ringvej – Havnetunnel – uden om København er et af de projekter, der indgår i den politiske aftale Infrastrukturplan 2035. Aftalen betyder, at der nu skal sættes gang i en såkaldt miljøkonsekvensvurdering af en fuld Østlig Ringvej, der skal forbinde Helsingørmotorvejen og Nordhavnen i nord med Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn og Øresundsforbindelsen. Undersøgelsen, der er sidste skridt før en anlægslov, fokuserer på anlæg af en 11 kilometer lang sænketunnel med genbrug af Femern Bælt-forbindelsens tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn.

Opgaven med projekterings- og miljøgodkendelsesarbejdet er givet til A/S Øresund, der som en del af Sund & Bælt-koncernen hviler på solide erfaringer med både anlæg og drift af vores største transportinfrastrukturprojekter over Storebælt, Øresund og Femern Bælt, som forbinder danskerne og Danmark med vores nabolande. Det har forandret mobiliteten herhjemme og givet markante gevinster for både virksomhederne og deres medarbejdere.

Et projekt med store perspektiver
I spidsen for A/S Øresund og dermed havnetunnelen står adm. direktør Claus F. Baunkjær, der medbringer årelang erfaring med projekteringen af Femern-forbindelsen, herunder det omfattende arbejde med myndighedstilladelserne i både Danmark og Tyskland, det rekordstore miljøprogram og udbuddet af de store anlægskontrakter - en erfaring, der bliver aktivt inddraget i projektet med en havnetunnel.

Claus F. baunkjær, adm. direktør, A/S Øresund. 

Byggeriet af Femernforbindelsen er godt i gang, og blikket er nu rettet mod planlægningen af den nye havnetunnel øst om København. Et projekt med mange perspektiver for både borgere og virksomheder i hele hovedstadsområdet, forklarer Claus F. Baunkjær:

"En havnetunnel vil give helt nye muligheder for at lede biler og lastbiler uden om de centrale dele af landets hovedstad og aflaste de nuværende ringforbindelser via en 11 kilometer lang sænketunnel under vandet udfor Amagers østkyst mellem Nordhavnen og Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn."

"I dag er situationen den, at en hovedfærdselsåre som Ring 2 går direkte igennem centrum ved Kongens Nytorv, og her kan havnetunnelen give mulighed for aflastning, der så kan udnyttes til at forandre byrummet," siger Claus F. Baunkjær. Han fortsætter:

"Ved at lede bilerne ud af bykernen, bliver der skabt bedre muligheder for at indrette byen og dens rum mere moderne for beboerne og for byens gæster – samtidig med at vi kan forbedre den generelle mobilitet og reducere rejsetiden. Projektet er grundlæggende en omfartsvej, som vi kender fra mange danske provinsbyer, hvor man ønsker af lede trafikken uden om selve byen. Men vores ”omfartsvej” bygger vi bare under vandet og i meget stor størrelse," siger Claus F. Baunkjær.

Også adgangen til Københavns Lufthavn og Øresundsforbindelsen vil blive forbedret. Det vil også bidrage til at binde Øresundsregionen endnu bedre sammen, og aflaste både København, Frederiksberg og Amager.

Havnetunnelens placering.

"Sidst, men ikke mindst vil en havnetunnel eller østlig ringvej være en afgørende forudsætning for udviklingen af nye bolig- og erhvervsområder på Nordøstamager – i det man kalder Østhavnen, herunder Refshaleøen, Lynetteholmen og Prøvestenen. Det kræver ikke alene en ny vejforbindelse, men også at man ser nærmere på metroforbindelserne og cykelbetjening. Havnetunnelen er en del af en samlet mobilitetsplan, og så kan man ved at anlægge tunnelen som sænketunnel genbruge en tunnelelementfabrik, der er ved at blive opført til Femern-forbindelsen," siger Claus F. Baunkjær.

Bæredygtighed er alfa og omega
Bæredygtighed kommer til at spille en afgørende rolle i både projektering, anlæg og drift af en havnetunnel. "Forventningerne til os vil være meget store, og det er afgørende, at vi kan fremlægge gode løsninger baseret på de nyeste og bedste løsninger i alle faser af projektet," sige Claus F. Baunkjær.

"Erfaringerne fra Femernprojektet har givet os en unik indsigt i, hvordan man kan håndtere alle aspekter ved anlæggelse på en miljømæssig forsvarlig måde, mens Øresundsforbindelsen giver os et konkret indblik i, hvordan havmiljøet ved en sænketunnel trives efter anlæg. Vi står med andre ord med en betydelig viden om, hvordan man anlægger en sænketunnel på en miljømæssigt forsvarlig måde, og det er en viden, der kommer til nytte og udtryk i de grundige undersøgelser, vi nu skal i gang med," fortsætter Baunkjær.

Den detaljerede miljøkonsekvensvurdering forventes at gå i gang til sommer efter en forudgående såkaldt idefasehøring, hvor borgere, organisationer, virksomheder og alle andre interessenter kan komme med input til undersøgelsen af projektet.

"Dialog bliver en afgørende forudsætning for at realisere projektet. Vi er godt i gang med at planlægge et antal dialogbaserede borgermøder til foråret, så alle ideer og bemærkninger kan blive bragt i spil inden kommissoriet for vores miljøundersøgelser fastlægges. Derudover vil der løbende blive holdt informationsmøder som en del af arbejdet, ligesom vi planlægger en række yderligere tiltag som fx udstillinger på Amager og inddragelse af besøgscenteret ved Femern Bælt-byggeriet i kommunikationen om Københavns Havnetunnel," siger Claus F. Baunkjær.

Dansk Erhverv mener
Dansk Erhverv mener det er sund fornuft at lave en havnetunnel i København. Det skaber bedre mobilitet og gør indre København mere fredelig da det fjerner den gennemkørende trafik. Hvis man nu skal fra fx Nordsjælland til Københavns Lufthavn i bil er der pt. kun valget mellem den tilstoppede motorring 3 eller at køre igennem Indre By. Det skal vi have rettet op på.

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil