; ;
Gemt

Fra D2C til data og bæredygtighed: Det vil Digital Handel fokusere på i 2022

11. januar 2022

I år vil vi blandt andet arbejde på at gøre jer klogere på sammensmeltningen af offline- og onlinekanaler, fulfillment automatisering og hvordan man navigerer i den nye data-virkelighed. I denne artikel forklarer fagchef Carsten Rose Lundberg, hvordan vi udvælger og prioriterer områderne. 

E-handelsbranchen bevæger sig i lynhurtigt tempo, fordi kundernes forventninger og de digitale muligheder konstant ændrer sig. Det gør branchen enormt interessant og kompleks. 

Det stiller selvfølgelig også krav til os i Dansk Erhverv Digital Handel om, at vi skal kunne hjælpe jer medlemmer med den nyeste viden på de områder, som er mest relevante for jer. 

”Branchen er kompleks, men det er vores mission ikke; Dansk Erhverv Digital Handel skal være den fremmeste repræsentant og det foretrukne videnscenter for danske virksomheder inden for alle aspekter af digital handel,” forklarer Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel. 

For at sikre det, har vi blandt andet bedt medlemmerne i Digital Handelsudvalg, som alle er en del af branchen, om at udpege de områder, som de anser for at være de mest interessante og relevante for danske netbutikker og digitale virksomheder i 2022.  

"Dansk Erhverv Digital Handel skal være den fremmeste repræsentant og det foretrukne videnscenter for danske virksomheder inden for alle aspekter af digital handel."

- Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel

”Herefter har de rangeret dem, så vi ved, hvordan vi skal prioritere områderne. På den måde sikrer vi, at vi kan hjælpe vores medlemmerne bedst muligt,” siger Carsten Rose Lundberg.  

I samarbejde med medlemmerne af udvalget har vi identificeret godt 20 større eller mindre områder, som Digital Handel skal fokusere på i år.  

”De spænder vidt fra bæredygtighed til data og fra uddannelse til lagerløsninger. Nogle af områderne vil blive dækket med artikler, mens andre vil blive dækket med guides, events og analyser. Og så er det vigtigt at understrege, at vi selvfølgelig også kommer til at arbejde med alle aspekter af digital handel og ikke kun disse fokusområder.” 

Her er fem af de fokusområder, vi vil arbejde med 

Mangel på kompetente hænder 

I tæt samarbejde med relevante uddannelsesinstitutioner, beslutningstagere og virksomhederne vil vi arbejde for at sikre, at vi på den lidt længere bane uddanner kandidater til en digital fremtid. I erkendelse af at udviklingen går rigtig stærkt, arbejder vi også for at opkvalificere eksisterende medarbejdere gennem events, guides og artikler. Vi er selvfølgelig også nysgerrige på, hvilke muligheder der ligger i efteruddannelsessystemet. 

E-eksport 

Vi har altid været og vil altid være en nation af købmænd og det gælder også indenfor e-handel. Med den rette hjælp og vejledning vil vi arbejde for at sikre, at danske virksomheder er konkurrencedygtige på eksportmarkederne. Vi vil både fortælle om de gode eksempler, lave og opdatere guides og afholde events. Du kan se alle vores eksportguides her. 

Direct to consumer (D2C)  

Business-to-people, direkte salg til slutkunderne – kært barn har mange navne. Uomtvisteligt er det, at de sidste to år har over halvdelen af finalisterne i B2C kategorierne til E-handelsprisen, der i år afholdes 19/5, enten haft en ren D2C forretningsmodel eller haft det som del af deres forretningsmodel. Der er ikke noget nyt i, at producenter vælger ikke at bruge forhandlere og/eller grossister, men digitaliseringen har fjernet nogle af de barrierer, der tidligere har været. Digitale salgskanaler kræver en mindre investering end fysiske og på vores medlemmers vegne skal vi afdække fordele og ulemper og sørge for, at valget om, hvorvidt D2C er en relevant digital forretningsmodel for dem bliver truffet på et oplyst grundlag. Området kommer også til at være et af de gennemgående temaer på B2B E-handelskonferencen d. 15/6 i OdenseDu kan læse mere om D2C her.  

Alle kanaler bliver markedspladser 

Historisk har der været en ret tydelig opdeling mellem markedspladser som fx Amazon og kanaler som fx Facebook. Populært har det været sådan, at de store spilleres forretningsmodel enten har været ”share of wallet” som fx Amazon eller ”share of attention” som fx Facebook. Med Facebook/Instagram Shopping eller nye kanaler som fx TikTok Shopping, som vi naturligvis også holder et vågent øje med, bliver en del af deres forretningsmodel også ”share of wallet”. Resultatet for virksomhederne er en potentiel mangedobling af steder dine produkter kan købes. Den virkelighed skal vi klæde vores medlemmer på til at kunne navigere i. 

Sammensmeltning af online/offline 

Man skal ikke lade sig narre af, at vores udgangspunkt er digital handel, det betyder nemlig slet ikke, at vi har en silo tankegang, snarere tværtimod. I princippet ville vi gerne pille e’et ud af e-handel og istemme koret om, at det drejer sig om handel. I stort set alle virksomheder i dag udgøres kunde-touchpoints af en blanding af digitale og analog touchpointer og for kundens synspunkt handler det aldrig om, hvorvidt et touchpoint er digitalt eller ej. Lidt forsimplet, vil kunderne have det rigtige produkt, på det rigtige tidspunkt til den rigtige pris og alt efter behovet, kan fysiske og/eller digitale touchpoints være det bedste valg. Det handler om at møde kunderne, der hvor de er og udnytte de fordele, som de forskellige touchpoints har, så summen af de enkelte touchpoints bliver større. Et eksempel på et touchpoint der ovenikøbet er en hybrid mellem det digitale og det fysiske er LiveShopping, som du kan læse mere om her Liveshopping: Hypet døgnflue eller længeventet brobygger? 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil