Gemt

Lynhurtige leveringer vinder frem: Det handler om convenience

04. januar 2022

Kunderne forventer, at det skal være nemt, bekvemt og hurtigt at handle online, og derfor kaster flere netbutikker sig over lynlevering.

Har du bevæget dig rundt i København eller en anden større by i Danmark, så har du sikkert bemærket det stigende antal cykelbude, som fræser rundt med læssede tasker.

Budene forbindes typisk med cola og pizza, men flere og flere af bud-taskerne er faktisk ofte proppet med fysiske varer fra netbutikkerne.

De danske netbutikker er nemlig i stigende grad ved at kaste sig over konceptet Ultra Fast Delivery, der, som navnet antyder, handler om at levere varerne ekstremt hurtigt – ofte hurtigere end hvis kunderne selv skulle klare indkøbene.

En af de butikker, der tilbyder lynhurtig levering, er A.C. Perchs Thehandel. For den traditionsrige thebutik handler det om at gøre oplevelsen mere bekvem for kunden, forklarer Direktør Christian Hincheldey.

”Vi ser det som en service overfor vores kunder. Hvis de vil nyde deres Afternoon Tea enten privat eller på kontoret, så kan vi bringe det hurtigt ud.”

"Når behovet for en brystpumpe opstår i 11. time, når du akut mangler en autostol, eller favoritbamsen er pist væk, så er hjælpen ikke mere end et klik væk."

- Camilla Dindorp, Head of Marketing hos Babysam 

Også BabySam tilbyder kunderne, at de kan få deres varer hurtigere, end hvad en gennemsnitlig barne-putning tager. Virksomheden, der har 30 butikker rundt i landet, samarbejder med Wolt og kører lige nu et pilotprojekt om lynlevering med seks butikker.

”Vores mål er at være til rådighed, når du har brug for os, og Wolt har skabt en platform, som støtter op om det mål. Derfor ser vi dette samarbejde som helt oplagt. Så når behovet for en brystpumpe opstår i 11. time, når du akut mangler en autostol, eller favoritbamsen er pist væk, så er hjælpen ikke mere end et klik væk. Vi håber meget på, at samarbejdet her vil modtages som en ekstra værdiskabende ”add-on” til de mange andre initiativer, vi allerede er i gang med,” forklarer Head of Marketing Camilla Dindorp.

Drøn på udviklingen

I Dansk Erhverv følger Jens Wedenborg udviklingen i logistikbranchen tæt. Han mener, at udviklingen på området går stærkere end forventet.

”I vores seneste logistikanalyse svarer 36% af netbutikkerne, at de forventer, at 8-timers levering er normalt om højst 5 år. Lige nu sker der så meget på området, at jeg tror, at det vil være normalen allerede om tre år, at man kan få leveret i hvert fald samme dag. Lynlevering er i hvert fald noget, som netbutikkerne skal forholde sig til, for vi ved fra andre områder, at når kunderne først har fået smag for noget, så bliver det hurtig en forventning.”

"De virksomheder, der ikke imødekommer slutkundens ønsker, vil måske ikke på den korte bane tabe konkurrencefordele, men det kommer de til på lang sigt."

- Pernille Slinkert, stifter af Slinkert Logistic Advice

Den vurdering er Pernille Slinkert, stifter af Slinkert Logistic Advice helt enig i.

”Konklusionen er klar: slutkunderne ønsker og har en forventning om, at leverandøren tilbyder hurtig levering. Når vi taler om hurtig levering, er det levering samme dag inden for få timer eller senest dag efter. De virksomheder, der ikke imødekommer slutkundens ønsker, vil måske ikke på den korte bane tabe konkurrencefordele, men det kommer de til på lang sigt. Denne udvikling og forandring i leveringshastigheden kommer til at ske i et hurtigere tempo, end hvad vi tidligere har set.”

Hun rådgiver netbutikker til at undersøge to ting, inden de indgår et strategisk samarbejde med en leverandør om hurtigere levering:

  • Hvilke geografiske områder dækker leverandøren sammenholdt med jeres kunders placering, med udgangspunkt i jeres fulfilment center?
  • Hvilke IT-platform kan i som virksomhed tilbyde jeres kunder via leverandøren?

”Der er stor forskel på, hvilke services de forskellige udbyder tilbyder. Derfor er det vigtigt, markedet bliver undersøgt grundigt, inden der indgås et strategisk samarbejde med en ny leverandør. Der sker meget inden for leveringshastighed, derfor skal I som virksomhed også få kortlagt, hvordan leverandøren fremtidssikrer deres services inden for leveringshastighed, så I kan opnå konkurrencemæssige fordele ved samarbejdet med leverandøren.”

Fint, men hvad med bæredygtigheden?

Det er skønt for forbrugerne, at theen, kaffebønnerne og bleerne kan leveres på ingen tid, men går det ikke ud over miljøet og klimaet?

Nej, det behøver det ikke. Både netbutikkerne og logistikvirksomhederne har nemlig fokus på at skåne miljøet og levere på den mest grønne måde, forklarer Jens Wedenborg, chefkonsulent i Dansk Erhverv, og peger på logistikvirksomheden Airmee som et godt eksempel.

”Airmee leverer 40% af alle leverancer emissionsfrit, altså med elbiler eller ladcykler, og i 2022 har de mål om at skifte til en endnu større andel af eldrevet-leverancer.”

Han henviser også til, at 57% af virksomhederne i Logistikanalysen 2021 arbejder med konkrete klimavenlige tiltag – yderligere 20% vil i gang i løbet af 2022.

Jens Wedenborgs udsagn om, at hurtig levering ikke er mere miljøbelastende end andre former, bliver bakket op af Mads Falker, som er General Manager hos Budbee.

”Vores primære tilbud er levering næste dag, men vi laver også samme-dags- leveringer. Med hensyn til leveringsprocessen er det præcis det samme. Forskellen ligger i den tekniske integration med partneren, hvori samme dag er mulig, fordi pakken er booket til levering direkte fra forretningens lager. Derfor er der ingen forskel med hensyn til bæredygtighed. Vi kræver bare noget mere teknologi, og at vores partners lager er geografisk tæt nok på slutforbrugeren.”

"Derfor er der ingen forskel med hensyn til bæredygtighed."

- Mads Falker, General Manager hos Budbee

Også i Bring, er der stort fokus på bæredygtighed, som nu også er et konkurrenceparameter, forklarer salgsdirektør Per Buus.

”Leveringshastigheden er blevet et tydeligt konkurrenceparameter for vores kunder, men i forhandlingssituationen er prisen og grønnere løsninger også vigtige faktorer. I Bring har vi i mange år haft fokus på at sikre en hurtig og grøn levering i hele Norden. Med vores nye fulfilment satsning, Shelfless, hvor Bring åbner fulfilmentcentre tæt på de største nordiske byer som København, Stockholm og Oslo, kan vi tilbyde netbutikker lokal tilstedeværelse tæt på modtagerne, som sikrer endnu bedre løsninger for næste-dags levering med sene Cut Off tider og automatiseret løsninger, der giver mulighed for samme-dags levering inden for kun få timer, til en pris som er konkurrencedygtig.”

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent