Gemt

Rekordmange indstillinger til E-handelsprisen – nu skal eksperterne finde vinderne

27. januar 2022

Der bliver kamp til stregen om de prestigefyldte E-handelspriser, som Dansk Erhverv uddeler til Danmarks skarpeste digitale virksomheder.

1062.

Så mange indstillinger har der været til årets E-handelspris. Det er rekordmange og en voldsom vækst fra sidste år, hvor tallet var 823.

Den udvikling glæder selvsagt Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, som står bag den prestigefyldte pris.

”Rekorden vidner for det første om, at der er virkelig, virkelig mange dygtige virksomheder i Danmark, og det er jo altid rart at få bekræftet. Men det vidner også om, at virksomhederne gør meget for at blive indstillet, fordi de tillægger E-handelsprisen stor betydning. Vi ser da også, at prisen både bliver brugt til at tiltrække medarbejdere og kunder, hvilket jo er fantastisk.”

Eksperterne finder vinderne

Dansk Erhverv faciliterer processen med at finde vinderne og arrangerer den store prisfest, som i år løber af stablen d. 19. maj med FYSISK fremmøde, men har ingen indflydelse på, hvem der vinder priserne.

Det afgør en række e-handelseksperter, som torsdag mødtes til første indstillingsmøde. Her gennemgik de alle indstillede virksomheder i hver kategori og udvalgte de 20 virksomheder pr. kategori, som er gået videre i konkurrencen.

Skal man tro Mie Thorsø fra Luksushund.dk, som deltog i arbejdet, var det langt fra let at finde de bedste virksomheder:

”Jeg har været med i flere år efterhånden, og hver gang bliver jeg bare imponeret over niveauet i virksomhederne. Det er lidt som en gangs Løvens Hule med en bunke af hammerdygtige virksomheder, så det er ekstremt svært at sortere nogle fra.”

"Det er lidt som en gangs Løvens Hule med en bunke af hammerdygtige virksomheder, så det er ekstremt svært at sortere nogle fra.”

- Mie Thorsø

At Mie Thorsø har været med flere gange, gør også, at hun kan se en udvikling hos branchen:

”Der er virkelig gang i vækstlaget, men også de etablerede virksomheder har rykket sig markant, og så kan vi også se, at flere af de traditionelle fysiske butikker er kommet med på den digitale bølge.”

Hvad nu?

Næste skridt på vejen mod at finde vinderne af E-handelsprisen er, at virksomhederne, der er gået vindere, bliver kontaktet mellem den 31. januar og den 11. februar for at få bekræftet, om de ønsker at gå videre i konkurrencen. Virksomhederne vil blive bedt om at indsende en "two-pager" med begrundelse for, hvorfor netop de skal vinde den givne E-handelspris. Herefter skærer indstillingsudvalgene feltet ned til fem virksomheder pr. kategori, som går videre til jurydagen, hvor de skal præsentere deres virksomhed overfor juryen. Herefter kårer juryen vinderen.

”Prisfesten er en skøn dag – især nu, hvor vi kan mødes fysisk igen – men jurydagen er næsten lige så god. Det er så fedt at opleve den nerve og se den passion, som både finalister og jurymedlemmer kommer med. Her bliver det igen tydeligt, at prisen virkelig har stor betydning,” slutter Niels Ralund.

Du kan komme med til årets fest for dansk e-handel ved at booke din billet her

Kontakt

Kursus og Event

Pernille Trieb

Event- og partnermanager