Gemt

Stak chefen en løgn og blev bortvist

Nyhed

Dansk Erhverv | Personale - 27. januar 2022

Det var berettiget at bortvise en produktionsmedarbejder, som havde givet sin chef forkerte oplysninger om, hvornår han var gået hjem fra arbejde.

 

Sagen kort
Sagen drejede sig om en medarbejder, der var ansat i en virksomhed, som producerede frysetørrede madvarer. Medarbejderen havde en for virksomheden væsentlig funktion som operatør af frysetørringsanlæggene.

Medarbejderen modtog i sommeren 2020 en skriftlig advarsel for at have givet en usand forklaring i forbindelse med en fejl i produktionen.

Tre måneder senere fortalte medarbejderen en morgen produktionschefen, at han havde glemt sit nøglekort, og de aftalte derfor, at medarbejderen efter arbejdsdagen skulle meddele sit start- og sluttidspunkt pr. sms til produktionschefen. Næste morgen sendte medarbejderen som aftalt en sms til produktionschefen om, at han havde været på arbejde til kl. 20.30. Da produktionschefen nogle dage efter satte spørgsmålstegn ved, om det nu kunne være rigtigt, korrigerede medarbejderen hurtigt tidspunktet til kl. 19.30.

Da virksomheden efterfølgende kunne konstatere, at medarbejderen faktisk havde fundet sit nøglekort allerede om formiddagen og brugt det hele arbejdsdagen, blev han bortvist for dels at have talt usandt om sin gåtid og dels for at have undladt at oplyse, at han havde fundet sit nøglekort.

Medarbejderen mente, at bortvisningen var uberettiget, og han indbragte derfor sagen for en faglig voldgift, hvor han krævede løn i sit opsigelsesvarsel samt en godtgørelse for usaglig afskedigelse.

Sagens afgørelse
Opmanden konstaterede indledningsvist, at medarbejderen under sagen ikke havde givet en plausibel forklaring på, hvorfor han havde undladt at bruge den sædvanlige fremgangsmåde med at stemple ud med nøglekortet, selv om han havde fundet det og havde det på sig.

I forhold til tidsregistreringsfejlen pr. sms fandt opmanden det ikke sandsynligt, at den kunne have skyldtes et øjebliks uopmærksomhed, idet sms’en blev sendt allerede dagen efter vagten. Desuden mente opmanden, at det burde have stået medarbejderen klart, at han skulle have været omhyggelig med tidsangivelsen, når han nu ikke brugte sit nøglekort.

Afslutningsvist lagde opmanden vægt på, at medarbejderen nogle måneder forinden havde modtaget en advarsel for at have givet en usand forklaring. På den baggrund nåede opmanden frem til, at bortvisningen var berettiget, og virksomheden blev derfor frifundet.

Dansk Erhverv bemærker
Afgørelsen bekræfter, at det følger af loyalitetsforpligtelsen, at medarbejdere skal agere loyalt og samvittighedsfuldt over for sin arbejdsgiver. Det kan derfor udgøre et alvorligt tillidsbrud – og dermed grov misligholdelse – hvis en medarbejder forbryder sig mod sandhedspligten og taler usandt til sin arbejdsgiver.

I den konkrete sag spillede det en væsentlig rolle, at medarbejderen kort forinden havde fået en skriftlig advarsel for netop at have talt usandt.

Bortvisningssager skal altid vurderes ud fra det konkrete hændelsesforløb. Dansk Erhverv opfordrer derfor medlemmerne til at søge rådgivning, inden der træffes beslutning om bortvisning af en medarbejder.