{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
19. januar 2022
Sagen kort
En medarbejder var ansat i en produktionsvirksomhed, hvor der var vedtaget en række retningslinjer og politikker for udførelse af arbejdet og for medarbejdernes adfærd, herunder en nul-tolerance politik overfor alle former for mobning, sårende eller nedværdigende adfærd.
I perioden september 2019 til marts 2020 blev der holdt flere møder mellem medarbejderen og ledelsen, da hans adfærd ikke levede op til de gældende retningslinjer på virksomheden. Under et af møderne kom det frem, at medarbejderen havde ytret sig i stærke vendinger over for en kollega. Ledelsen indskærpede derfor over for medarbejderen, der var uforstående over for det problematiske i sin adfærd, at man skulle tale ordentligt til hinanden på virksomheden. Ellers kunne man ikke være ansat.
I marts 2021 fik ledelsen af en teamkoordinator oplyst, at medarbejderen ikke svarede på faglige spørgsmål fra kollegaen, og at han havde taget fotos af kollegaens fejl frem for at hjælpe til, så fejlene kunne undgås. Samme dag blev medarbejderen opsagt med den begrundelse, at han havde overtrådt virksomhedens retningslinjer omkring chikane af kollegaer.
Medarbejderens faglige organisation mente, at der var tale om en usaglig opsigelse, og at medarbejderen havde krav på en overenskomstmæssig fratrædelsesgodtgørelse som følge af sin anciennitet på 17 år.
Afskedigelsesnævnets afgørelse
Opmanden konkluderede, at der var tale om en saglig opsigelse af medarbejderen. Opmanden lagde vægt på, at virksomheden havde indskærpet overfor medarbejderen, at det kunne føre til opsigelse, hvis han ikke ændrede sin adfærd. Opmanden lagde ligeledes vægt på henvendelsen teamkoordinatoren, hvor det blev skitseret, hvordan medarbejderen havde optrådt overfor kollegaen.
Virksomheden blev derfor frifundet for kravet om en godtgørelse for usaglig opsigelse, og medarbejderen havde heller ikke krav på en fratrædelsesgodtgørelse i henhold til overenskomsten.
Kendelsen viser vigtigheden af, at man som arbejdsgiver påtaler uønsket adfærd, som strider mod virksomhedens retningslinjer og politikker. En gentagen uønsket adfærd kan sanktioneres i form af en saglig opsigelse - også selvom medarbejderen har lang anciennitet.
Dansk Erhverv anbefaler sog, at medlemmerne kontakter os, inden der skrides til opsigelse af en medarbejder med lang anciennitet.