Gemt

Hvilke informationer må du dele med din kunde, når du samtidig er konkurrent?

05. juli 2022

Nye regler fra EU bekræfter, at leverandører fortsat ikke må koordinere udsalgsperioder, priser samt andre forretningskritiske data med sine kunder, hvis leverandøren samtidig er konkurrent.

 

Dual distribution er “the new normal”
Gennem de seneste 10 år er udviklingen gået i retning af, at producenter/ leverandører ønsker at levere direkte til forbrugerne uden om såkaldte ”fordyrende” mellemled.

Mange når dog samtidig til den erkendelse, at det er vanskeligt helt at undvære de traditionelle salgskanaler og havner derfor i en situation, hvor man via enten egne butikker eller egen webshop konkurrerer med sine kunder. Dette scenario har skabt konkurrenceretlige udfordringer, da man i sagens natur ikke må udveksle følsomme oplysninger om priser og salg med sin konkurrent.

Eksempelvis har de danske konkurrencemyndigheder i den stadig verserende sag mod HUGO BOSS og Kaufmann/Ginsborg statueret, at HUGO BOSS ikke må udveksle informationer med de nævnte butikker, hvornår man starter udsalg, hvilke rabatter der tilbydes i de forskellige varegrupper og hvem der inviteres til før-udsalg osv.  Find oplysninger om denne sag her:

Hugo Boss Nordic ApS mod Konkurrencerådet - sagen er anket til Sø- og Handelsretten (kfst.dk)

De nye vertikale regler fra EU giver flere muligheder
Det er dog ikke sådan, at man som leverandør overhovedet ikke må udveksle oplysninger med sine kunder. For at give virksomhederne en lidt mere sikker grund, når de skal vurdere om de er udenfor eller udenfor det lovlige område, slår EU´s retningslinjer fast, at man godt må udveksle informationer når:

  1. udveksling af oplysninger er direkte forbundet med gennemførelsen af den vertikale aftale, hvilket f.eks. kan være oplysninger om logistik, teknisk produkt info, vejledende priser etc. eller
  2. udvekslingen er nødvendig for at forbedre produktionen eller distributionen af aftalevarerne eller – tjenesterne, hvilket f.eks. kan være oplysninger om lager, salgsvolumen og returneringer, kundepræferencer, information fra leverandøren om andre markeder og performance osv.

Ovenstående muligheder for informationsudveksling gælder ikke, når leverandøren har indgået aftalen med en online platform, hvis onlineplatformen udgør en konkurrerende virksomhed på det relevante marked for de varegrupper/tjenester, der er omfattet af aftalen. En sådan aftale vil skulle bedømmes individuelt af konkurrencemyndighederne.

De gamle ”klassikere” er fortsat forbudte hardcore overtrædelser af konkurrenceretten
Der er fortsat forbudt at udveksle informationer om, hvilke fremtidige priser man vil sælge varen til eller andre væsentlige forretningskritiske informationer, der afslører ens markedsstrategier. Dog må leverandøren som hidtil oplyse om vejledende priser forudsat de virkelig er vejledende.

De nye regler trådte i kraft den 01.juni 2022 og evt. spørgsmål kan stiles til undertegnede.

Du finder den nye forordning her: Publications Office (europa.eu)

Kontakt

Handel

Sven Petersen

Erhvervsjuridisk fagchef
Medarbejderprofil