; ;
Gemt

E-handelsekspertens tjekliste: Sådan trimmer du din netbutik

08. juni 2022

”Mange bliver chokerede, når de ser, hvor meget de faktisk kan spare ved at gøre tingene bare lidt anderledes.” Kim Eriksen fra morfars.dk og D.TAILS har set maskinrummet i flere netbutikker end de fleste og har på den baggrund lavet en liste med de områder, hvor danske netbutikker typisk kan optimere forretningen med små justeringer. Her får du nogle af de gode råd.  

 

 

Dansk e-handel står et nyt sted, hvor den vilde corona-vækst er afløst af en langt mere afdæmpet hverdag med tilbageholdende forbrugere og omkostninger på himmelflugt.  

Medmindre du har et pengetræ i baghaven, kan det derfor være en rigtig god idé at undersøge, om din forretning kan trimmes.  

Men hvor skal du kigge for at finde fedtet, der kan skæres fra? 

Det har Kim Eriksen en ret god idé om. Han har arbejdet med e-handel i mere end 20 år. Først som stifter og direktør i morfars.dk og siden 2017 også som medstifter af konsulentvirksomheden D.TAILS, der primært arbejder med Shopify-løsninger.  

”Men vi ender typisk med også at åbne kølerhjelmen hos virksomhederne, og så finder vi stort set altid steder, hvor de kan spare, justere og optimere – og det er ligegyldigt, om det er store eller små virksomheder,” som han forklarer.  

Derfor har vi bedt Kim Eriksen udpege nogle af de områder, hvor han typisk ser optimeringspotentiale.  

Vi giver ordet til Kim Eriksen. 

Tjek dine betalinger 

Det første punkt handler om betalinger og transaktionsgebyrer, for der starter vi altid med at kigge, og vi finder stort set altid besparelser.  

Det sker meget, meget sjældent, at betalingsudbyderne af sig selv siger, at der er sket en udvikling, så nu kan du få det billigere. Det er jo naturligt nok, men det skal ikke afholde dig fra at spørge dem og spørge din kon-kollegaer, hvad de betaler. Jeg har for ganske nylig hjulpet en kunde, der betalte 2 procent i transaktionsgebyr og ikke havde forhandlet om prisen i tre år. Det behøver man altså ikke i dag, og det koster kassen, hvis du gør. 

Senest rådgav vi en virksomhed, hvor ændringer i transaktionsgebyret gav en årlig besparelse på 300.000 kr.  

Vi kigger også altid på gateways. Og lad mig bare sige det; hos alle kunder, vi har hjulpet, har vi fundet tabte eller oversete betalinger på deres konti. Mange antager, at systemerne bare virker, men der sker altså fejl. Derfor: tjek hele fødekæden igennem! Hver gang vi har gjort det, så har vi fundet penge til kunden.  

"Senest rådgav vi en virksomhed, hvor ændringer i transaktionsgebyret
gav en årlig besparelse på 300.000 kr." 

Forsendelse 

Det er det samme som med betalinger. Du kan godt ryste træet og se på mulighederne – og du kan ikke forvente, at din transportør kontakter dig for at fortælle, at det kan gøres billigere. Tværtimod i øjeblikket. 

Et eksempel: Du har fået en flatrate på alle pakker op til 20 kilo, men hvis langt de fleste af dine pakker er på under fem kilo, så er det nok bedre at genforhandle med fokus på det. Det vil transportørerne ofte gerne, er min erfaring.
  
Foto: Kim Eriksen

En anden ting handler om papkasser. Argh, kan det virkelig give besparelser, siger mange, men hvis du bruger mange kasser, er det en rigtig god idé at tjekke, hvad du betaler. Og om du bruger den rette størrelse eller om du bruger penge på at fylde dem op. Der er gode eksempler på virksomheder, der har investerer i pakkemaskiner og virkelig har sparet store beløb. 

Giver det mening med fri fragt og retur? 

Det er en af de lidt mere komplicerede dele, men også et af de steder, hvor der virkelig kan hentes nogle penge hjem. 

Jeg bliver tit overrasket, når jeg ser, hvor mange der tilbyder fri fragt og retur uden at have beregnet, hvornår de faktisk taber penge på en ordre på grund af det. De gør det bare, fordi andre gør det. Men sæt dig lige ned og lav beregningen, før du kører med på den.  

Og det leder til en af mine kæpheste: det er ikke al omsætning, der er god omsætning. Hvis du har købt dig til omsætning via dyr annoncering og samtidig skal betale fragt og retur, så risikerer du at sende penge ud af huset. Det skal man opdage, før det er for sent. 

Vi har arbejdet med webshops, hvor ændringer i returprocessen har givet årlige besparelser på over 200.000 kr.  

"Og det leder til en af mine kæpheste: det er ikke al omsætning,
der er god omsætning."

Hvor meget refunderer du for? 

Langt de fleste – jeg selv medregnet – bliver virkelig overraskede, når man tjekker, hvor meget man refunderer. Og hvis man begynder at undersøge, hvorfor man refunderer, hvordan det gøres og hvilke varer det handler om, kan man typisk finde gode besparelser. 

Et godt eksempel er ombytninger. Rigtig mange refunderer ordren og beder kunden at lave en ny ordre, fordi man føler, at det er det nemmeste. Problemet er, at man ikke får transaktionsgebyret retur for første ordre. Hvis man gør det tilpas mange gange, så bliver det altså hurtigt rigtig, rigtig dyrt. Ofte kan det i stedet betale sig at hjælpe kunden til en ombytning - det vil ofte også være bedre kundeservice.  

Produkter

Det er fedt med nye produkter, men man glemmer ofte at kigge på Product Journey. Det vil sige; hvornår bliver det "født", hvornår annoncerer vi for det, hvornår sælger det af sig selv og hvornår skal det udfases?

Det handler om at have en procedure for produktets levetid. Det vil sige, at hvis produktet ikke sælger og bare fylder lageret, så skal du sørge for at lave an aftale med din leverandør om, at du kan refundere det. Nogle vi sige nej, men så forsøg at lave en aftale om, at du hver måned kan få lov at returnere for 5, 10 eller 15 procent af nyindkøbene. Det siger næsten alle leverandørerne ja til. Der finder vi virkelig mange penge, fordi du ikke skal smide produkter ud eller sælge dem på tilbud med tab. 

Du kan også overveje andre kanaler. Der findes efterhånden mange virksomheder, der gerne vil købe varer, der ellers skal smides ud.  

_____

 

Se også: Dansk Erhvervs Transport- og Logistikguide fra 2021 , hvor vi blandt andet henviser til, at der kan være mange penge at spare ved løbende at optimere sine transport- og logistikkontrakter. Den optimale løbetid på en aftale er ofte ikke længere end 1 til 3 år. En strategi for en ny aftale kan bl.a. være en udbudsrunde, hvor flere transportører byder ind på transporterne. I en udbudsrunde er det vigtigt, at I som virksomhed udarbejder en bruttoliste over mulige leverandører, der kan imødekomme jeres krav og forventninger til et samarbejde. En anden strategi kunne være at tage en dialog med den nuværende leverandør, hvor der i fællesskab tjekkes om priserne er på markedsniveau, og om der kan arbejdes med optimeringer af transportflowet. I afsnit 7.0 har vi listet en række af parametre, man skal have fokus på når, man kigger sine kontrakter igennem. 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent