Gemt

Google ændrer i annonceopsætningen

14. juni 2022

Fra 30. juni er det slut med selv at oprette og redigere dine udvidede tekstannoncer hos Google. I stedet vil Google sammensætte teksten ud fra dine input. 

 

Der er gang i den hos Google.

Google Analytics 4 afløser snart Universal Analytics og marketingautomatiseringsværktøjet Google Performance Max er også lige på trapperne.

Ikke nok med det, så kommer der også ændringer i forbindelse med dit annonce-tekst-arbejde.  

Fra 30. juni er det nemlig slut med selv at oprette og redigere dine udvidede tekstannoncer hos Google. Det er de tekstannoncer, der har været standard at bruge de sidste 5-6 år, hvor du har haft fuld kontrol over, hvad der skulle stå i annoncen.

I stedet vil Google på baggrund af forskellige tekstelementer, som du leverer, selv sammensætte annoncen.

Google får dermed meget mere kontrol over sammensætningen af annoncen ud fra dine tekstbudskaber, så din tiltænkte overskrift 1, hvis ikke den er låst, kan vises i position 1, 2 og 3 i et væld af kombinationer. Det betyder, at du kan forvente at nå ud til flere mulige kunder, forklarer Lars Thoning Bybro, Konsulent fra  Skjoldby&CO:

”Googles skift til responsive annoncer med op til 15 overskrifter er, modsat de udvidede annoncer med 3 overskrifter, mere fleksible i budskab og kvalificerer sig til at blive vist på en langt større mængde af forskellige søgninger på Googles søgenetværk, hvilket ofte vil lede til en markant større mængde eksponeringer og kliks.”

Det er derfor vigtigt at annonceejeren hele tiden har øje for at prøve at løfte konverteringsraten på deres responsive annoncer, uddyber han:

”Dette kan gøres ved især at få tjekket ens søgetermsrapport og få tilføjet negative søgeord, men også ved at være knivskarp på de budskaber, man vælger at teste.”

Han opfordrer samtidig virksomhederne til at skrue op for kreativiteten, selvom Google nu står for det meste af strukturen og rækkefølgen på budskaberne:

”Undgå at skriv den samme variation af din overskrift 15 gange. Tænk på, at Google skal kunne teste dit budskab for, hvad der konverterer bedst. Med en konverteringsrate på f.eks. 2%, så vil det tage virkelig lang tid, hvis du kun får 20 kliks om dagen. Prøv derfor at begrænse dig til kun at lave 5-6 unikke overskrifter, så Google hurtigst muligt kan finde ud af hvilket af disse budskaber der konverterer bedst.

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent