Gemt

Google Performance Max: Marketingmirakel eller overvurderet maskine?

02. juni 2022

Performance Max er navnet på Googles nyeste marketingvåben. Det lyder voldsomt, men hvad dækker det over, og hvilken betydning får det for danske netbutikker? Det kigger vi nærmere på her og til vores webinar d. 23. juni.

Hvad er Performance Max?

Det er navnet på Googles nyeste marketingredskab, som er den foreløbige kulmination på vejen mod en fuldautomatiseret full-funnel løsning. Det er en sammenfletning af al Googles automatisering koblet med en masse machine learning og alle Googles platforme; Search-ads (herunder shopping), YouTube, Gmail, Discovery, Display og Maps.

Eller som Google selv skriver: Performance Max er en ny målbaseret kampagnetype, der giver resultatbaserede annoncører adgang til hele deres Google Ads-beholdning fra en enkelt kampagne. Den er designet til at supplere dine søgeordsbaserede søgekampagner, så du kan finde flere konverterende kunder på tværs af alle Googles kanaler som f.eks. YouTube, Displaynetværket, Søgenetværket, Discover, Gmail og Maps.

Tilmeld dig webinaret: Er Google Performance Max relevant for dig?

Hvad kan det?

Det kan - ifølge Google – sikre, at du når (flere) købsparate kunder på de rigtige kanaler med de rigtige budskaber. Det kræver, at du fordrer Google med information i form af annoncetekster, billeder, videoer og selling points. Herefter lover Google at sætte sin algoritme og machine learning i arbejde og finde nye kunder til dig.

Perspektiv: hvilken betydning får det?

I første omgang får det den betydning, at det om kort tid afløser Smart Shopping-kampagner og/eller Lokalkampagner, og derfor er det en klar fordel, hvis du bliver klogere på Performance Max. Det kan du eksempelvis gøre til vores webinar om netop Performance Max, hvor Asger Storebjerg, som er Head of Paid Media hos Resolution Denmark, er gæst. 

Hvis du vælger at fodre Google i jagten på flere kunder, skal du være klar over, at du også mister noget kontrol. Det er en afvejning, men Performance Max giver nogle nye muligheder, som Asger Storebjerg siger:

”Google har bare ekstremt meget data, de har en super stærk algoritme og de har generelt nogle ting, som bliver tilgængelig, som du ellers ikke kan få adgang til. Eksempelvis real time bidding.”

Det er ikke første gang, at Google introducerer automatiseringsløsninger – det kender vi fra automatiserede budstrategier og dynamic search ads – og derfor ved vi også, at man ikke skal forvente en mirakelløsning, der fra dag ét sender dig til marketingnirvana. Der er dog flere bureauer, som melder, at de første test ser ganske lovende ud.

”Min anbefaling er, at du begynder at kigge på, hvordan Performance Max fungerer og danner dine egne erfaringer ved at holde dem op mod dine ”egne” kampagner. De store netbutikker og bureauerne vil nok kunne lave gode kampagner uden, men de lidt mindre webshops vil nok få rigtig meget glæde af et mere automatiseret format som Performance Max – lidt som vi så med Smart Shopping ” siger Asger Storebjerg.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent