Gemt

Grøn markedsføring fyldte Børsen

09. juni 2022

Grøn markedsføring fyldte Børsen, hvor Dansk Erhverv ved en konference satte fokus på, hvordan virksomhederne kan kommunikere deres grønne indsatser uden at vildlede. Gik du glip af konferencen, så læs hovedbudskaberne her.

 

Fremover skal du ikke kun kunne din ABC, men også din ESG 
Under denne overskrift fik Kreativitet & Kommunikation og Dansk Erhvervs medlemmer indsigt i, hvilken rolle kommunikation kan og skal spille i den grønne omstilling. Kommunikation af virksomhedernes indsatser indenfor klima, miljø, diversitet og bæredygtighed er komplekst, og selv med de bedste intentioner, er det nemt at overtræder grænserne for, hvor information bliver til vildledning.  
Budskabet fra bureauerne Tailwind og WE LOVE PEOPLE var klart: ”Ja, det er komplekst at kommunikere, men netop derfor, har vi mere end nogensinde brug for storytelling og kreativitet, så viden og handlemuligheder om, hvordan vi kommer i mål med den grønne omstilling, formidles til kunder og forbrugere”.

We are coming for you!
Kristine Klement fra Greenpeace pointerede, at reklame- og kommunikationsbranchen har et stort ansvar for at medvirke til, at de grønne budskaber, udelukkende videreformidles af branchen, hvis der er hold i påstandene. Dette er er bl.a. også årsagen til, at Greenpeace starter sager for overtrædelse af markedsføringsloven mod alle led, der har været med til at lave markedsføringen. Seneste eksempel på denne strategi er Greenpeaces klage over Mercedes Benz, hvor Greenpeace foruden at klage over bilproducenten, også klager over de rådgivere, som har været en del af reklamekampagnes tilblivelse. Du kan læse mere om Greenpeaces klage til Forbrugerombudsmanden her: Greenpeace anmelder Mercedes-Benz til Forbrugerombudsmanden for greenwashing (greenpeace.org)

Kend den juridiske ramme
Det kan være vanskeligt at efterleve markedsføringsloven og kravene til dokumentation af påstand om miljø, klima eller bæredygtige fortrin ved et produkt, skal kunne dokumenteres grundigt. Derfor var det en stor fornøjelse, at Henrik Øe Saugmandsgaard, Partner hos Gorrissen Federspiel og tidligere Forbrugerombudsmanden samt Generaladvokat ved EU-Domstolen kridtede den juridiske bane op for deltagerne. Her en opsummering af de juridiske do’s and dont’s: 

Do’s:

  • Sørg for, at påstanden ikke kan misfortolkes ved at tilføje en forklaring eller bruge symboler 
  • Hvis et symbol bruges, skal virksomheden sørge for, at det er enkelt og brugt på en sådan måde, at det ikke giver falske indtryk. 
  • Indhent og vedligehold dokumentation for virksomhedens niveau af bæredygtighed, der er tilgængeligt for kunder og myndigheder. 
  • Sørg for, at alle aspekter af virksomheden er i overensstemmelse med de bæredygtige initiativer, hvis der laves en generel målsætning og vision. 
  • Informer om virksomhedens specifikke bæredygtige tiltag i stedet for en generel udtalelse om, at virksomheden bekymrer sig om miljøet. 
  • Sørg for, at udsagn er opdateret, så de fortsat er relevante. 
  • Sørg for at kontrollere rettighederne til at bruge certifikater, etiketter eller andre tredjeparts-betegnelser før brug. 

Dont's:

  • Fremsæt ikke påstande om miljømæssige fordele af generel karakter eller om bæredygtighed generelt 
  • Brug ikke sprog, der indebærer bæredygtighed eller indirekte refererer til at være “grøn” uden at kunne dokumentere indsats, aktiviteter eller effekt. 
  • Fremsæt ikke en påstand, som virksomheden ikke har været/er i stand til at underbygge. 
  • Fremstil ikke berygtede forurenende aktiviteter på en “grøn” måde, farve eller kontekst. 
  • Undlad at overdrive eller oversælge grønne budskaber. 
  • Medtag ikke generelle udsagn, der omfatter hele virksomheden eller aktiviteterne som værende “grønne” eller bæredygtige. 
  • Fremsæt ikke påstande om aspekter, der er lovpligtige.

Sørg for alt i verden for at kommunikere! 
Creative Director & Partner hos WE LOVE PEOLPLE afsluttede dagen med et klart budskab til erhvervslivet, om at det er vigtigt, at erhvervslivet ikke afholder sig fra at kommunikere om de tiltag, virksomhederne gør under hele ESG-dagsordenen. Det er vigtigt for udviklingen af ESG i erhvervslivet, at de virksomheder, der er i gang, fortæller om deres arbejde, så andre virksomheder bliver inspireret og for hjælp til selv, at prioritere denne vigtige dagsorden højt. Og så får man oftest de bedste historier og erfaringer fra de virksomheder som ikke er kommet i mål. 

Dansk Erhverv vil fortsætte med at sætte fokus på ESG bredt, og vi glæder os til at kunne invitere til kommende arrangementer, hvor vi kan give vores medlemmer yderligere viden om, hvordan erhvervslivet kan arbejdere med denne vigtige dagsorden.  

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil