{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
10. juni 2022
Herunder følger et overblik over fremhævede gode og mindre gode elementer i økonomiaftalen med kommunerne for 2023. Først og fremmest er det dog værd at fremhæve fortsættelsen af konsulentbesparelserne, som ærgrer Dansk Erhverv.
For på trods af en stram Økonomiaftale for 2023 vil regeringen også tage livtag med at frisætte velfærdsområderne og store forandringsprocesser. Men stort set al udviklingskapacitet i kommunerne bremses med de fortsatte konsulentbesparelser.
Hvis velfærdssamfundet skal hænge sammen - også i fremtiden - så skal de kommunale velfærdsydelser udvikles og effektiviseres. Her kan rådgiverne og konsulenterne hjælpe.
Derfor skal kommunerne have frie rammer til at vælge rådgivernes viden til i stedet for at være tvunget til at vælge viden fra. Selvom tiltagene omkring erfaringsdeling, ekspertudvalg, der skal belyse, hvilke redskaber, der kan understøtte kommunernes prioritering og indsatsernes effekt for borgerne. mv. i sig selv kan være gode, så er de i sagens natur tilbageskuende. Kommunerne har brug for udviklingskraft og innovation til at udvikle velfærdssamfundet nu.
Konsulenter kan bidrage til den grønne omstilling og sikre endnu bedre velfærd for borgere og virksomheder. Det handler om bedre skoler, bedre ældrepleje, fremtidens nærhospitaler, energiforbedringer i kommuner, mv.
Andre fremhævede elementer
Gode elementer
Grønne indkøbskompetencer
Det er positivt, at regeringen og KL er enige om at fortsætte samarbejdet om den grønne omstilling af det offentlige indkøb. Særligt positivt er fokus på kompetenceudvikling af indkøbere. Kompetenceudvikling har gennem længere tid været et ønske fra Dansk Erhverv, for med endnu dygtigere indkøbere får vi endnu bedre samarbejde mellem det offentlige og de selvejende samt private virksomheder.
Midler til automatisering
Positivt at der afsættes midler til automatisering og effektivisering ved brug af teknologi i den offentlige sektor. Vigtigt med tidlig inddragelse af både it-leverandørerne og de private aktører på velfærdsområdet, og at der tænkes i skalerbare teknologier, der kan implementeres på tværs af kommuner og regioner.
Analyse af vikarområdet
Positivt, at der skabes overblik over kommunernes og regionernes forbrug af vikarer, som fortrinsvist sker indenfor pleje- og sundhedssektoren. Det er vigtigt, at analysen også kommer til at se på omkostninger ved drift af interne vikarkorps i kommuner og regioner, der ikke er konkurrenceudsat, samt aftalt overarbejde for det fastansatte personale.
Mindre gode elementer
For få midler til fremtidens fællesoffentlige infrastruktur og cybersikkerhed
Den en offentlige it-infrastruktur lider af store problemer med legacy-systemer og teknologisk gæld. Det afsatte beløb er en brøkdel af, hvad der er behov for, hvis de kritiske systemer, vores samfund kører på, skal fungere optimalt. Dansk Erhverv har foreslået en pensionsreform for offentlige it-systemer – det er der ikke råd til med denne aftale.
Dansk Erhverv hæfter sig ved, at formanden for Danske Regioner for nylig efterlyste investeringer for 300 mio. kr. for at få sundhedssektorens digitale og cybersikkerhed op på et tilfredsstillende niveau, og at regionerne ikke er med i denne del af aftalen, som heller ikke indeholder finansiering, men blot ord og bogstaver.
Manglende private aktører i sundhedsklyngerne
Der afsættes særskilte midler til kommunerne til implementering af sundhedsklynger. Dansk Erhverv havde gerne set, at de private aktører var repræsenteret i disse.
Manglende udbredelse af Smart City og grøn digital omstilling
Aftalen byder ikke på tiltag, der kan fremme udbredelsen af de velafprøvede Smart City-løsninger og digitale energieffektiviseringssystemer i alle landets kommuner. Klimapartnerskabet for service, it og rådgivning havde ønsket, at der blev lagt en plan for området.
Andre obs-punkter
Mer-udgifter til corona
Parterne er blevet enige om kompensation til at dække kommunernes merudgifter forbundet med håndtering af corona. Af aftalen fremgår det også at kompensationen skal tilgå de ikke-kommunale leverandører af velfærdstilbud. Det var ikke alle kommuner, der i tidligere corona-kompensationsordninger huskede at dele med de ikke-kommunale leverandører. Dansk Erhverv følger dette opmærksomt for at undgå, det sker igen.
Udrulning af velfærdsaftaler
Herudover ligger der også i aftalen en yderligere udrulning af velfærdsaftaler. Dansk Erhverv mener, at det er centralt, at borgernes ret til frit at kunne vælge mellem velfærdstilbud ikke begrænses, som det var tilfældet med 1. generation-velfærdsaftalerne.