Gemt

Bortvist for at fakturere sin arbejdsgiver

Nyhed

Dansk Erhverv | Personale - maj 2022

Det var berettiget at bortvise en serviceleder, som – uden ledelsens viden – havde faktureret sin arbejdsgiver for en større entreprise via sin egen virksomhed.

 

Sagen kort
Sagen drejede sig om en kommunalt ansat serviceleder med fem års anciennitet, som stod for den daglige vedligeholdelse af nogle af kommunens bygninger – herunder at føre tilsyn med og kvalitetssikre rengøringsarbejde.

I skolesommerferien opstod der et ekstraordinært behov for gulvarbejde på en af kommunens skoler. Normalt ville arbejdet være blevet udført af servicelederens medarbejdere, men da de ikke havde tid inden skolestart, aftalte servicelederen med den projektansvarlige for renoveringen, at han selv kunne påtage sig opgaven gennem sin personligt drevne virksomhed.

Ifølge kommunens interne retningslinjer for indkøb af driftsopgaver, skulle der indhentes mindst to tilbud fra forskellige leverandører, men i stedet for at følge disse retningslinjer fastsatte servicelederen selv en pris, som han fandt rimelig. Han fakturerede herefter kommunen for 300.000 kr. for gulvarbejdet.

Da servicelederens nærmeste chef efter sommerferien opdagede forholdet, blev servicelederen bortvist. Servicelederen mente, at bortvisningen var uberettiget, og han indbragte derfor sagen for Afskedigelsesnævnet med krav om erstatning for uberettiget bortvisning og godtgørelse for usaglig afskedigelse.

Sagens afgørelse
Indledningsvist konstaterede dommeren, at medarbejdere som udgangspunkt har frihed til at udøve selvstændig erhvervsvirksomhed i sin fritid, når det ikke har en karakter eller et omfang, som er uforeneligt med pligterne i eller har negativ betydning for ansættelsesforholdet.

I forhold til det konkrete hændelsesforløb vurderede dommeren, at det burde have stået servicelederen klart, at han ikke uden ledelsens udtrykkelige samtykke kunne fakturere kommunen for arbejde inden for sit eget stillingsområde gennem sin egen virksomhed. Og da servicelederen på intet tidspunkt havde orienteret ledelsen, havde servicelederen havde udvist en adfærd, der udgjorde en væsentlig tilsidesættelse af fundamentale loyalitetskrav.

Kommunen gjorde under sagen gældende, at beregningsgrundlaget for den fakturerede pris ikke var reelt, og at prisen var væsentligt højere end markedsprisen, hvilket dommeren ikke fandt anledning til at betvivle.

På denne baggrund konkluderede dommeren, at servicelederen havde gjort sig skyldig i en så grov misligholdelse af ansættelsesforholdet, at bortvisningen var berettiget. Kommunen blev derfor frifundet.

Dansk Erhverv bemærker
Afgørelsen bekræfter, at det som udgangspunkt vil udgøre væsentlig misligholdelse af loyalitetspligten i et ansættelsesforhold, hvis en medarbejder bringer sig i en interessekonflikt til sin arbejdsgiver. Interessekonflikter kan både opstå ved udøvelse af konkurrerende aktiviteter og – som i den konkrete sag – ved at forsøge at begunstige sin egen virksomhed uden ledelsens viden.

Bortvisningssager skal altid vurderes ud fra det konkrete hændelsesforløb. Dansk Erhverv opfordrer derfor vores medlemmer til at søge rådgivning, inden der træffes beslutning om bortvisning af en medarbejder.