{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
24. maj 2022
EU’s såkaldte ”Taksonomiforordning” trådte nemlig endeligt i kraft fra 1. januar 2022, og ordningen fastsætter en lang række krav for, hvornår man kan kalde sig for bæredygtig. I første omgang er det kun store børsnoterede virksomheder, der skal indrapportere, men taksonomien vil alligevel komme til at blive en mærkningsordning for, hvornår man som virksomhed er reel grøn.
Taksonomien opsætter en række tekniske krav for, hvornår noget kan siges at være bæredygtigt. For transportvirksomheder betyder det bl.a., at man med EU-taksonomien kan slå ”Godsfragt til lands” op, og derigennem se hvilket udstyr man skal investere i, før aktiviteten konkret kan markedsføres som en bæredygtig transportform. Det er derfor et vigtigt redskab for at undgå greenwashing og samtidig sikre, at man som transportkøber ved hvilke krav man skal fastsætte, såfremt man ønsker en klimavenlig ydelse.
Der er i første omgang ingen specifikke krav for, i hvor høj grad virksomhederne skal være bæredygtige, men taksonomien skal i stedet ses som en ”guld-standard” for, hvad finansielle institutioner og virksomheder bør investere i, hvis de vil sikre en grøn omstilling.
Det er virksomheder, som er omfattet af de såkaldte krav for ikke-finansiel rapportering (NFRD), der er forpligtede til at indrapportere, hvor stor en andel af deres aktiviteter og investeringer, som er bæredygtige. EU-Kommissionen arbejder lige nu på at udvide den skare, så også mindre børsnoterede virksomheder bliver omfattet.
Desuden arbejder EU-Kommissionen også på at inkludere tekniske krav for luftfart og ground handling i lufthavne i taksonomien, som vil være gældende fra 1. januar 2023. En lang række af lufthavnes aktiviteter er dog allerede omfattet i dag såsom digitale aktiviteter og kørsel med landkøretøjer.
Selvom man ikke i første omgang skal indrapportere på bæredygtighedskravene, anbefaler Dansk Erhverv, at man alligevel begynder at orientere sig efter taksonomien. Det er nemlig forventningen, at taksonomien vil blive brugt bredt af banker, finansielle institutioner, offentlige myndigheder, andre virksomheder mv. til, hvor og hvordan de skal investere. Taksonomien giver dig samtidig sikkerhed for, hvornår du kan markedsføre dine aktiviteter som grønne.
Dansk Erhverv arrangerer løbende kurser og events, der kan gøre dig klogere på taksonomien og dens konsekvenser for dig. Hold dig derfor løbende opdateret på vores hjemmeside.
Du kan allerede nu læse en større gennemgang af taksonomien her: EUs taksonomi stiller nye krav til bæredygtige aktiviteter (danskerhverv.dk)