{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv | personale - maj 2022
Hvorfor nye regler?
EU-medlemsstaterne er som følge af EU’s vejpakke blevet pålagt at sørge for at kontrollere arbejdstiden inden for vejtransportområdet. I den forbindelse er det blevet vurderet, at den danske model med kontrol af arbejdsmarkedets parter ikke er tilstrækkelig, hvorfor der skal indføres en decideret myndighedskontrol.
Ændringen
Lovændringen indebærer, at kontrol af arbejdstiden fremover skal udføres af politi og Færdselsstyrelsen. Politiet er ansvarlig for vejsidekontrol, og Færdselsstyrelsen er ansvarlig for virksomhedskontrol.
Vejsidekontrollen vil ske på baggrund af data fra takografen, mens virksomhedskontrollen sker på baggrund af takografen og andet relevant materiale, fx GPS-data, timesedler mv.
Den vedtagne lov og forarbejderne hertil lægger dog op til, at der vil være tale om en risikobaseret kontrol, og det vil derfor alene være i de tilfælde, hvor der er mange eller alvorlige overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne eller pausereglerne, at der vil ske kontrol af arbejdstidsreglerne.
Tidligere var konsekvensen af en overtrædelse, at medarbejderen kunne kræve en godtgørelse ved overtrædelse af lovens regler, fx 48-timers-reglen. Fremover vil det være sådan, at en overtrædelse af grænserne for arbejdstiden sanktioneres med bødestraf overfor både chaufføren og vognmanden. I den forbindelse er bestemmelsen om chaufførens adgang til godtgørelse blevet ophævet. Der er altså ikke risiko for, at man som vognmand både skal betale en godtgørelse til chaufføren og samtidig en bøde.
Bøderne starter på henholdsvis 1.000 kr. til chaufføren og 2.000 kr. til vognmanden pr. overtrædelse. På samme måde som for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne er der et bødeloft. Herudover er der, som det også kendes fra køre- og hviletidsreglerne, indarbejdet en sanktionstolerance, hvorfor det ikke vil være alle overtrædelser af eksempelvis 48-timers-reglen, der medfører bøde til chaufføren og vognmanden.
Det skal understreges, at reglerne om kontrol af arbejdstid alene er ændret for mobile lønmodtagere, der deltager i vejtransportaktiviteter omfattet af køre- og hviletidsforordningen.
Transportministeriet har oplyst, at der i en overgangsperiode på tre måneder fra lovens ikrafttræden alene vil iværksættes vejledende kontrol.
Dansk Erhverv bemærker
Ændringen af lovgivningen vedrørende kontrol af arbejdstid er noget, som Dansk Erhverv gerne havde været foruden. Det bemærkes dog, at såfremt køre- og hviletidsreglerne og pausereglerne overholdes, kan en virksomhedskontrol af arbejdstiden forhåbentlig undgås.
Dansk Erhverv følger løbende konsekvenserne af lovens ikrafttræden. Medlemmerne opfordres til at rette henvendelse i forbindelse med konkrete sager, hvor der sker kontrol af arbejdstiden.
Dansk Erhverv bemærker endelig, at reglerne omkring arbejdstid for mobile lønmodtagere har eksisteret siden 2005, og de ændres ikke i forhold til deres indhold. Lovændringen er alene et spørgsmål om, at kontrollen nu ikke længere udføres af arbejdsmarkedets parter, men af politi og Færdselsstyrelsen.
Arbejdstidsregler – hvordan er det nu? Definition: Grænser for daglig arbejdstid: 48-timers-reglen: 60-timers-regler: Pauser: Natarbejde: |