{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
24. maj 2022
Med EU’s Vejpakke fra 2020 blev det vedtaget, at myndighedernes kontrol med køre- og hviletidsområdet udvides til også at indeholde kontrol af reglerne om arbejdstid for mobile lønmodtagere (chauffører).
Hidtil har det i en dansk kontekst været en opgave for arbejdsmarkedets parter. Dansk Erhverv har derfor kæmpet for at implementere en kontrolmodel, der bevarer kompetencen hos arbejdsmarkeds parter, men det har ikke vist sig muligt indenfor EU-retten.
Den nye lovgivning træder i kraft d. 21. maj 2022, men der vil være en overgangsperiode på tre måneder med vejledende kontrol. Det har Dansk Erhverv presset på for og er tilfreds med beslutningen.
Det vil i praksis være sådan, at det er en forudsætning, at de håndhævende myndigheder konstaterer mange eller alvorlige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne, før det udløser en kontrol af arbejdstid.
Iværksættes en kontrol vil det i politiets vejsidekontrol alene være pausereglen i arbejdstidsreglerne, der kontrolleres, mens det i Færdselsstyrelsens virksomhedskontrol vil være reglerne om gennemsnitlig og maksimal ugentlige arbejdstid, pauser og natarbejde, der bliver genstand for arbejdstidskontrollen.
- Vi havde allerhelst set, at kontrollen af arbejdstid kunne fortsætte i regi af arbejdsmarkedets parter, som vi har tradition for i Danmark, men det har desværre ikke vist sig muligt. Konsekvensen af den nye kontrolmodel er bl.a., at virksomheder og chauffører nu risikerer bøder for at overtræde arbejdstidsreglerne, og det skaber bekymring for rigtig mange. Jeg er derfor meget glad for, at det er lykkes os at få indført et bødeloft, og at der trods alt gælder en tolerancegrænse, så der ikke udskrives bøder for små overtrædelser. Det er i den sammenhæng vigtigt at sige, at har man styr på og overholder sine køre- og hviletidsregler, risikerer man ikke at gå fra hus og hjem, siger branchedirektør i Dansk Erhverv Transport, Jesper Kronborg.
Dansk Erhverv følger løbende konsekvenserne af lovens ikrafttræden. Medlemmer opfordres til at rette henvendelse i forbindelse med konkrete sager, hvor der sker kontrol af arbejdstiden.
Du kan læse mere om de nye regler herunder.