Gemt

Strategi er godt skridt fra regeringen på det digitale område

05. maj 2022

Digitaliseringsstrategien, som regeringen i dag præsenterer, er længe ventet. Dansk erhvervsliv har brug for, at der bliver rykket på digitaliseringen. Strategien rummer gode elementer, lyder det fra Dansk Erhverv, som håber, den kan blive et godt afsæt for at stimulere den dagsorden yderligere.

 

Med 61 initiativer fremlægger regeringen i dag en digitaliseringsstrategi, der skal ruste Danmark til en digital fremtid. I Dansk Erhverv har en styrket digital indsats længe stået højt på ønskesedlen, så her hilser man strategien velkommen.

”Det er helt afgørende for danske virksomheders evne til at klare sig i den internationale konkurrence, at vi er blandt de lande, som er allerlængst fremme digitalt. Vi har ligget i front i nogle år, men vi taber terræn. Derfor er det vigtigt, at det digitale område får en saltvandsindsprøjtning. Strategien fra regeringen er et skridt på vejen til at styrke Danmark og dansk erhvervsliv digitalt,” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

Vigtigt med brug af data og ny teknologi
Et at de afgørende parametre for at sikre Danmark en digital førertrøje er, at vi tør satse på anvendelsen af data og ny teknologi.

”Vi har en god og lang tradition i Danmark for at turde indsamle og bruge data til at udvikle vores samfund. Den tradition skal vi holde fast i og udbygge. Data er et uhyre vigtigt råstof, for at virksomhederne kan skabe nye produkter og services og udvikle deres forretning. Det samme gælder brugen af ny teknologi. Det kan gøre os mere effektive, produktive og løse svære samfundsudfordringer. Så de spor i strategien er særligt vigtige,” siger Brian Mikkelsen.

Håber på bred politisk aftale
Regeringens udspil er et godt oplæg til de forhandlinger, der venter med Folketinget. Her håber Dansk Erhverv på en så bred politisk aftale som muligt.

”Vi mener, at strategien er et godt grundlag for de politiske forhandlinger, der nu venter. Vi håber meget på, at regeringen og Folketingets partier kan lande en så bred aftale som muligt. Vi har i den grad brug for, at der snarest muligt søsættes initiativer, som for alvor skubber til den digitale udvikling af det danske samfund og dansk erhvervsliv. Det er helt nødvendigt, hvis vi skal kunne kalde os en digital frontløbernation,” siger Brian Mikkelsen.

Kontakt

Kommunikation & Presse

Jesper Ingemann

Pressekonsulent