Gemt

Transportministeriet lancerer kampagne, der skal skabe hensyn mellem bilister og cyklister

Nyhed

24. maj 2022

Transportministeriet har iværksat kampagnen ”vi deler vejen” med budskabet om er, at der er plads til både cyklister og bilister, hvis bare der bliver vist hensyn og holdt afstand. Håbet er, at kampagnen kan bidrage til færre uheld på de danske landeveje.

 

Som led i ”Cyklens år `22” har Transportministeriet sammen med Vejdirektoratet, Rådet for Sikker Trafik, Cyklistforbundet, Danmarks Cykle Union og FDM relanceret kampagnen ”Vi deler vejen”. Kampagnen sætter fokus på vigtigheden af at holde afstand, vise hensyn og give plads for både bilister og cyklister for således at forhindre de grimme uheld vi har set tidligere.

De gode råd til bilisterne er: Vær opmærksom, hold 1,5 meters afstand, når du overhaler (ekstra afstand for lastbiler), vent med at overhale, hvis ikke det er muligt at holde 1,5 meters afstand og sænk hastigheden, når du overhaler.

De gode råd til cyklisterne er: Gør dig synlig, kør på række (en-og-en), når en bil eller lastbil vil overhale, hold til højre side af vejbanen, når der ikke er cykelsti.

Fakta om cyklisters uheld

  • 28 cyklister mistede livet, og 771 kom til skade i trafikken i 2020. Det er 13 procent færre end i 2019, selvom der ikke blev cyklet mindre i 2020.
  • 52 cyklister har mistet livet på landeveje fra 2016-2020. Det svarer til mere end hver 3. dræbte cyklist.
  • 17 af de cyklister, der mistede livet på landevejene fra 2016-2020, blev dræbt i en ulykke på landeveje uden cykelsti, hvor de blev påkørt bagfra.
  • 15 af de 17 ulykker, hvor cyklister blev påkørt bagfra og mistede livet på landevejene fra 2016-2020, skete i hverdagene mellem kl. 6 og 21. 10 af ulykkerne skete i dagslys, og 7 skete i mørke eller tusmørke.
  • Cirka 7 ud af 10 tilskadekomne og dræbte cyklister på landeveje var fra 2016-2020 involveret i ulykker i månederne maj-oktober. Flere cykler i de måneder, hvor det er mere lyst, vejret er varmere, og vejene er mindre glatte.
  • En undersøgelse fra 2018 af ulykker, hvor cyklister påkøres bagfra har vist, at uopmærksomhed hos bilisterne ofte var medvirkende til at ulykkerne skete.
  • Mænd udgør en større andel af de dræbte og tilskadekomne cyklister på landeveje end i byer. 8 ud af 10 dræbte cyklister på landeveje var mænd, mens det i byerne er 6 ud af 10.