Gemt

Coronapåvirkning? Nu foretrækker hver tiende forbruger at handle alle slags varer online

10. marts 2022

To år med nedlukninger, mundbind og afstandskrav har fået markant flere forbrugere til at se mod nettet, når de skal handle. Det viser E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv. 

Coronakrisen har haft mange konsekvenser.  

En af de mest interessante for virksomhederne er, at markant flere forbrugere nu foretrækker at handle alle slags varer online.  

I 2021 foretrak godt hver tiende e-handelsforbruger at handle alle slags varer på nettet. I 2019 og 2020 var det blot hver 20. forbruger.  

”Det er bemærkelsesværdigt, og jeg tror, at det kan forklares med, at rigtig mange forbrugere i længere tid har handlet mange slags varer online pga. corona. Måske har de følt sig nødsaget, men de har formentlig også oplevet, at det er nemt og bekvemt, og derfor foretrækker de det nu,” siger Niels Ralund.  

Han mener, at tallene er en øjenåbner for dem, der endnu ikke satser på e-handel. 

”En af de typiske forklaringer har lydt, at forbrugerne ikke vil handle visse varer online. Vores tal viser dog, at stort set alle forbrugere vil købe alle slags varer online, og at markant flere end tidligere også foretrækker at handle alle slags varer online.” 

Nedlukning løfter salget 

At coronakrisen spiller en betydelig rolle i forhold til forbrugernes vaner ses tydeligt i tallene, der viser, hvornår og hvad forbrugerne handlede. 

Den største salgsmåned i 2021 var marts, der var præget af delvise nedlukninger og feriepengeudbetalinger. December, som traditionelt er en af de største måneder, er også ekstra stor, hvilket må formodes at hænge sammen med de tårnhøje smittetal i denne periode.  

Kigger vi på specifikke varekategorier bliver påvirkningen endnu tydeligere. Det bedste eksempel er salget af varer til hus og have, som stiger voldsomt under lockdowns sammenlignet med ”normale” år. 

”Det er også værd at bemærke, at mange af de varegrupper, som steg markant i 2020, holder fast i væksten i 2021. Eksempelvis er andelen, der handler dagligvarer ugentligt, steget med 23%. Det bekræfter det, vi tidligere har sagt om dagligvarehandlen på nettet; når først forbrugerne har prøvet det, så bliver de ved og skruer også ofte op for forbruget,” siger Niels Ralund.

 

Købsfrekvensen falder, mens omsætningen stiger 

Omsætningen på nettet steg i 2021, men faktisk faldt købsfrekvensen en smule – særligt blandt de ældre forbrugere. Den udvikling vil formentlig fortsætte i 2020. 

”I takt med at corona formentlig og forhåbentligt glider mere og mere i baggrunden, så tror jeg, at købsfrekvensen vil falde en smule. Tallene viser da også, at en lidt større andel end tidligere vil handle mindre i 2020 end i 2021, ” siger Niels Ralund og uddyber. 

Vi ser også, at netbutikkerne for første gang i to år skruer ned for forventningerne til salget. Samlet set er der dog stadig flere forbrugere, der vil skrue op for forbruget end ned, så der er god grund til at være optimistisk på dansk e-handels vegne – vi vil ikke se de vilde væksttal, som under krisen, men det samlede forbrug ligger stadig markant over tidligere niveau.” 

Log ind og hent E-handelsanalysen 2021

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent