{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
28. marts 2022
DBA havde blokeret en brugers adgang til DBA, da der flere gange var blevet klaget over, at brugeren ikke leverede varer, der var betalt for. Brugeren forsøgte at omgå blokeringen. Da det ikke lykkedes, udnyttede brugeren sin ret efter GDPR til at kræve oplysningerne slettet.
Da DBA afslog brugerens anmodning om sletning af brugerprofilen, der omfattede e-mail, navn og cpr-nummer, klagede brugeren til Datatilsynet.
Datatilsynet vurderede, at DBA havde et sagligt formål med fortsat at opbevare brugerprofilen, idet oplysningerne skulle bruges til at kunne identificere brugeren, hvis denne igen forsøgte at oprette en profil.
DBA’s grundlag for at behandle oplysningerne var interesseafvejningsreglen (art. 6, stk. 1, litra f). Brugeren kunne derfor gøre indsigelse mod behandlingen og kræve oplysningerne slettet, medmindre DBA kunne påvise vægtige legitime grunde til behandlingen, der gik forud for brugerens interesser og rettigheder.
Datatilsynet vurderede, at DBA’s interesse i fortsat at kunne behandle oplysningerne gik forud for brugerens interesse i at få oplysningerne slettet. Læs hele afgørelsen her.
Har en person altid ”ret til at blive glemt” ?
Retten til at få oplysninger om sig selv slettet er ikke en ubetinget ret. Der vil i praksis være en del tilfælde, hvor man som virksomhed ikke har pligt til at imødekomme en anmodning om sletning.
En person har ret til at få personoplysninger om sig selv slettet af den dataansvarlige uden unødig forsinkelse,
En person har ikke ret til at få oplysninger om sig selv slettet, hvis
Frist for at besvare en anmodning om sletning
Du skal svare på den registreredes anmodning hurtigst muligt og senest en måned efter modtagelse af anmodningen. Svarfristen kan forlænges med yderligere 2 måneder, hvis anmodningen er kompliceret.
Du skal også sikre dig, at den person, der beder om sletning, er identiske med den registrerede person.
Klagevejledning
Hvis du afviser en kundes krav om sletning, indsigt osv. skal du oplyse om muligheden for at klage til Datatilsynet.
Du kan læse mere om den registreredes ret til sletning, indsigt, berigtigelse, indsigelse, begrænsning af behandling mv. i vejledningen om den registreredes rettigheder.