{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
22. marts 2022
Log ind og hent hele E-handelsanalysen 2021 nederst på siden
Da Dansk Erhverv i E-handelsanalysen 2019 spurgte forbrugerne, hvilken betydning bæredygtighed spiller, når de handler på nettet, svarede hver tiende, at det har stor betydning, mens godt hver tredje vurderede, at det har nogen betydning.
I 2020 og 2021 var svarene stort set det samme.
Der er med andre ord ikke sket nogen nævneværdig udvikling på området, og for langt de fleste (70 %) forbrugere spiller bæredygtighed kun nogen eller en lille rolle.
Den (manglende) udvikling kommer en smule bag på Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
”Når jeg taler med vores medlemsvirksomheder, så er bæredygtighed stort set altid noget af det første, vi diskuterer, og rigtig, rigtig mange virksomheder agerer også som om, at bæredygtighed spiller en markant større rolle for forbrugerne. Derfor overrasker det mig.”
”Men det viser blot, at virksomhederne ikke gør det for omtalen eller pengenes skyld, men fordi de har et reelt ønske om at bidrage til den grønne omstilling. Det, synes jeg, er yderst positivt.”
Selvom betydningen af bæredygtighed har ligget stabilt de sidste år, så sker der dog nogle ryk, når vi dykker ned i de forskellige aldersgrupper. I 2019 svarede 37 procent af de unge forbrugere, at bæredygtighed havde en stor (8 procent) eller nogen (39 procent) betydning. I 2021 var det vokset til 53 procent (44 + 9).
”At tale om et ungdomsoprør er nok lige at tage munden for fuld, for pensionisterne tillægger faktisk bæredygtighed lige så stor en rolle, men jeg tror, at det er et varsel om, at bæredygtighed kommer til at fylde mere,” siger Niels Ralund.
Derfor er det også rettidig omhu, at virksomhederne arbejder med den grønne omstilling, pointerer Niels Ralund.
”Jeg forventer, at der vil opstå flere krav og forventninger til alt fra emballage til transport og selve produkterne. Og det vil komme fra både indkøbere, offentlige instanser og forbrugerne. Derfor er det kun godt, at virksomhederne er i gang.”
For at hjælpe virksomhederne har Dansk Erhverv udgivet en guide, der dykker ned i de mange og komplicerede regler for bæredygtighed.
”Det kan forhåbentligt få flere til at kaste sig over grønne initiativer, men det kan også hjælpe de virksomheder, som er nervøse for at fortælle om deres tiltag, fordi de er bekymrede for at blive beskyldt for greenwashing,” siger Niels Ralund.
Netop bekymringen for at blive beskyldt for greenwashing kan have en indvirkning på, hvorfor bæredygtighed ikke spiller en større rolle for flere, mener e-handelsdirektøren.
”Vi ved, at nogle virksomheder holder igen med at markedsføre grønne initiativer, og det gør måske, at forbrugerne ikke ved, at de faktisk kan vælge eksempelvis et mere klimavenligt produkt eller grøn transport. Derfor stiller de ikke krav om det eller tillægger det en rolle. Og hvis forbrugerne ikke efterspørger det, så bliver det måske ikke en prioritet for nogle andre virksomheder.”
Niels Ralund vurderer dog, at der i den kommende tid vil være flere netbutikker, der vil begynde at markedsføre deres grønne tiltag:
”Der er så mange gode initiativer, som netbutikkerne og leverandørerne kan være stolte af, så det forventer jeg. Om det vil påvirke forbrugernes holdning, må vi se til næste analyse – jeg tror det.”
Log ind og hent hele E-handelsanalysen 2021