Gemt

E-handelsanalysen for januar 2022: Sidste måned præget af coronakrisen?

01. marts 2022

Andelen af forbrugere, der forventer at skrue op for forbruget online, er lavere end længe, og det tyder dermed på, at coronakrisen er ved at slippe sit tag i dansk e-handel på kort sigt. Det vurderer e-handelsdirektør Niels Ralund på baggrund af Dansk Erhvervs E-handelsanalyse, som også viser, at januars tårnhøje smittetal fik danskerne til at shoppe løs online.  

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for januar 2022 nederst på siden. 

Der var gang i e-handelsforbruget i januar, hvor halvdelen af forbrugerne handlede i løbet af den seneste uge – det er højere end den traditionelt travle december, hvor det var 46 procent.  

”Det er en meget høj andel, hvilket må hænge sammen med, at smittetallene var tårnhøje i denne periode,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv og fortsætter: 

”Det bliver interessant at se, om tallet dykker lidt i februar og marts, nu hvor vi er tilbage til en mere normal hverdag.” 

  

Lavere forbrugerforventninger  

Analysen viser også, 12 procent af forbrugerne forventer at handle mere online det kommende år, hvilket er en markant ændring fra december, hvor 26 procent forventede at handle mere.  

”Det er altså et lille fald, men vi kommer også fra et meget, meget højt niveau grundet corona,” siger Niels Ralund og henviser til, at godt hver tredje forbruger mener, at de har handlet mere online de seneste 12 måneder sammenlignet med tidligere. 

Grafik: Forventer du at handle mere online?

Derfor er det heller ikke bekymrende, vurderer e-handelsdirektøren. 

”Der er stadig fremgang, og vi hører også fra rigtig mange medlemmer, at forbrugerne bliver hængende trods genåbningen. Min konklusion er, at januar blev den sidste måned, hvor smittetallene direkte kunne ses i e-handlen, men det løft, som e-handlen har fået, vil vare ved.” 

Lille fremgang for rejser 

I januar var tøj, sko og accessories igen den største varegruppe både hvad angår andel af handler og forbrug. Dagligvarer, mad og drikke nåede seks procent af forbruget, hvilket er en lavere andel end i januar 2021. Det er dog en kategori, som forbrugerne generelt forventer at handle mere af online.

Grafik: andel af handler og forbrug   

Det er også værd at bemærke, at rejser nåede ti procent af forbruget og fire procent af handlerne. 

”Det er fortsat langt fra niveauet før corona, men der er dog fremgang at spore fra januar 2021, hvor vi var helt nede på to procent af handlerne og ni procent af forbruget. Jeg tror og håber, at vi ser en klar fremgang i de kommende månedsanalyser,” siger Niels Ralund.  

Det skal du også vide: device, betaling og NPS 

Smartphones bruges ved 31 procent af handlerne i januar – marginalt mindre end januar 2021, mens Tablet får et løft. PC & Mac står for 47 procent og er stadig den mest anvendte. 

Godt halvdelen (54 procent) af betalingerne blev gennemført med et betalingskort, marginalt mindre end januar 2021. Betalinger via app stod for 32 procent af transaktionerne, svarende til en stigning på 2%-point ift. januar 2021. 

Kategorien Personlig Pleje er endnu engang at finde som nummer 1 på listen over netbutikker, som forbrugerne vil anbefale til familie med en NPS på 53 – markant bedre end nummer to som er tøj, sko og accessories med en NPS på 36.  

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for januar 2022 nederst på siden. 

 

 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent