Gemt

Fra billigt til bekvemt: Derfor handler forbrugerne på nettet

15. marts 2022

Danskernes grunde til at handle online har ændret sig markant de sidste år, og bekvemmelighed er nu den absolutte hovedårsag. Det bør netbutikkerne indtænke i deres markedsføring, lyder det fra eksperter. 

Da Dansk Erhverv i 2014 begyndte at måle på, hvorfor forbrugerne handler online, var svarene stort set ligeligt fordelt mellem pris, bekvemmelig og udvalg.  

Siden da er udviklingen kun gået en vej: prisens betydning er faldet, mens bekvemmelighed omvendt er steget. Faktisk er der i 2021 næsten dobbelt så mange, der angiver bekvemmelighed som årsag end pris.

Grafik: Hvad var den primære årsag til, at du købte på nettet?

 

Den udvikling overrasker ikke Louise Byg Kongsholm, som er adm. direktør i Pej gruppen, der arbejder med trends og udvikling.  

”Bekvemmelighed – eller convenience – fylder generelt rigtig meget for danskerne, og det har fået ekstra betydning under coronakrisen, hvor mange har søgt mod nettet og oplevet, hvor nemt og bekvemt det er,” forklarer hun og uddyber: 

”Vi danskere er tidsoptimister og forsøger ofte at putte 27 timers aktiviteter ind i døgnets 24 timer. Det er svært, og derfor er vi villige til at købe os til de lettere løsninger ved eksempelvis at få leveret dagligvarer og færdigmad til døren eller købe flere ting på abonnement.” 

Bekvemmelighed vil kun blive vigtigere 

Hun opfordrer netbutikkerne til at være opmærksomme på udviklingen, da forbrugernes behov for løsningerne og produkter, der kan gøre dagligdagen nemmere, kun vil vokse. Det skyldes to ting: 

”Coronakrisen har betydet, at mange føler, at de skal indhente en masse oplevelser. Nu skal der proppes 29 timer ind i de 24 timer, og derfor skal nogle af de lidt kedelige dagligdagsting skæres fra. ” 

”Det er vi villige til at betale for, fordi økonomien hos de fleste er ganske god. Og samtidig har vi også en forventning om, at butikkerne konkurrerer så hårdt på prisen, at den er så lav som mulig.” 

Trendekspertens forklaring afspejler sig ganske fint i oversigten over årsagerne til at handle specifikke varer. Eksempelvis er levering til døren primær årsag til køb af dagligvarer, mens pris er primær årsag ved køb af auto-, båd- og cykeludstyr. 

 

Hvad definerer bekvemmelighed?  

Bekvemmelig betyder altså meget, og det vil sandsynligvis kun betyde mere i fremtiden. Derfor skal du som netbutik bare komme i gang med at vise kunderne, hvor nemt og bekvemt det er at bestille varer og få dem sendt hjem.  

Eller hvad? 

Nej, så simpelt er det desværre ikke.  

”Der er fire typer kundegrupper; rød, gul, grøn og blå. Og de ”tænder” på vidt forskellige ting og vil også se bekvemmelighed vidt forskelligt. Derfor kan man ikke lave en helt generel marketingfortælling om, hvor bekvemt det er at handle hos dig og forvente, at det giver menig for alle kunder,” forklarer Sanne Dollerup, som er PHD med speciale i kundetyper og stifter af Institut for Kundetyper. 

”Den gule kundetype elsker eksempelvis bekvemmelighed, som her handler om at gøre livet let. Du skal vise dem, hvorfor produktet gør livet lettere, hvor let du køber det og hvor let du får det hjem. Omvendt tænder den røde kundetype af på den slags kommunikation om bekvemmelighed. De vil hellere føle sig unikke og derfor handler det om at vise dem, hvor interessant det er at købe dine varer; måske skal man hente en app, shoppe via Instagram og noget i den stil.” 

Er dine kunder ”grønne” er de meget prisbevidste og vil gerne gøre et godt kup. Derfor kan det være smart at vise dem, hvor nemt det er sammenligne priser eller forklare dem, at du matcher andre pris. I kontrast er der de blå, som også kigger på pris. Men her handler pris om, at de gerne vil betale ekstra for noget – det kan eksempelvis være at betale ekstra for, at netbutikken har sammensat et outfit for kunden.  

”Hvis du vil have mest ud af din marketing og kommunikation til kunderne, skal du vide, hvilken gruppe dine kunder tilhører,” slutter Sanne Dollerup. 

Log ind og hent hele E-handelsanalysen 2021

 

 

E-handelsanalysen 2021

pdf

Download

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent